Reklama
Reklama

Cyberoszuści w naszych telefonach. Operatorzy muszą już ich blokować

Do wczoraj podszywanie się pod cudzy numer, czyli tzw. spoofing, nie było ustawowo ograniczane. Dziś już jest. Operatorzy muszą to robić pod groźbą kary.

25 września zaczęły obowiązywać przepisy, które dają Urzędowi Komunikacji Elektronicznej (UKE) możliwość nakładania kar na podmioty, które nie blokują tzw. oszukańczych połączeń telefonicznych.

„Od tej pory przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą musieli analizować ruch telekomunikacyjny pod kątem ewentualnego oszustwa” – czytamy na rządowej stronie gov.pl.

Jak działają cyberoszuści? 

Nowe przepisy mają pomóc operatorom – jak podaje „Dziennik Gazeta Prawna” – w zwalczanie najpopularniejszych metod, jakimi cyberoszuści wyłudzają nasze dane osobowe, hasła i pieniądze. 

Oprócz walki ze spoofingiem (podszywanie się pod firmy kurierskie, urzędy administracji, operatorów telekomunikacyjnych, naszych znajomych), obejmują one także smishing, czyli podrzucanie nam fałszywych sms-ów i maili. 

Oszuści coraz chętniej korzystają także z komunikatorów i portali społecznościowych.

W ocenie rozmówcy DGP – eksperta ds. telekomunikacji – pierwsze efekty działania nowych przepisów zauważymy w połowie października.

Do czego nowe przepisy zobowiązują operatorów?

Do blokowania połączeń z numerów służących wyłącznie do odbierania; chodzi m.in. o infolinie banków czy firm ubezpieczeniowych. Wykazem takich numerów dysponuje UKE. 

– Od początku roku zablokowaliśmy ok. 700 tys. sms-ów od oszustów, zanim dotarły do użytkowników. Na listę ostrzeżeń trafiło w tym czasie ponad 72 tys. stron podszywających się m.in. pod serwisy do płatności online, banki czy media społecznościowe – poinformowała DGP Małgorzata Plawgo, szefowa biura prasowego NASK.

Jak operatorzy mogą blokować oszustów?

Jeżeli wykryją, że prawdziwy numer jest ukryty, a ktoś wykorzystuje tzw. nadpis, to jego połączenie – jak podaje next.gazeta.pl – będzie automatycznie odrzucane. To pierwszy ze sposobów.  

Jeżeli system ma wątpliwości dotyczące autentyczności połączenia, to taki numer wyświetli nam się jako zastrzeżony. To druga możliwość.

„Ze względu na ciągły postęp technologii, ogromną liczbę połączeń telefonicznych oraz aktywne działania cyberprzestępców nie istnieje możliwość, aby absolutnie zidentyfikować każde fałszywe połączenie” – Interia cytuje Ministerstwo Cyfryzacji. 

A to znaczy, że nie da się całkowicie zablokować cyberoszustów, ale można ograniczyć takie połączenia.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ogłoszenia
Stacja Paliw Orlen Stacja Paliw Orlen STANOWISKO PRACY – KASJER, OBSŁUGA KLIENTA Franczyzowa Stacja PKN Orlen S.A. nr. 7496, Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo, tel.: 795 119 093. KORZYŚCI Aby zatrudniać najlepszych pracowników, musimy stworzyć im najlepsze warunki pracy. Dlatego podejmując pracę w Petrokan Polska, która jest oficjalnym przedstawicielem PKN Orlen możesz liczyć na: STABILNE ZATRUDNIENIE Stabilność zatrudnienia w Grupie Petrokan to dużo więcej niż tylko umowa o pracę. Nasza grupa dynamicznie się rozwija, pomimo trudnych warunków ekonomicznych. Wielu z naszych pracowników jest z nami od dawna. Wielu rozwija się na różnych płaszczyznach zmieniając działy w firmie - rozwój naszych pracowników i ich poczucie bezpieczeństwa są dla nas najważniejsze. MOŻLIWOŚCI ROZWOJU Kluczowym kapitałem Grupy Petrokan są zatrudnieni w niej ludzie, dlatego inwestujemy w kształcenie naszych pracowników i wspieramy ich w podnoszeniu swoich kwalifikacji. Blisko 90% naszych obecnych menedżerów objęło stanowiska w wyniku awansów wewnętrznych. Doceniamy zaangażowanych pracowników, oferując możliwość obejmowania kolejnych stanowisk w strukturze organizacyjnej. Przygotowujemy szereg szkoleń, prezentacji itp. Wkładamy wraz z PKN Orlen wiele wysiłku w odpowiedni dobór i organizację szkoleń oraz we wdrożenie zdobytych umiejętności w codzienną pracę. PROGRAM RABATOWY Podejmując zatrudnienie w naszej firmie otrzymasz dodatkowy upust na zakup paliwa. KONKURENCYJNE WYNAGRODZENIE Na wybranych stanowiskach masz szansę otrzymywać premie uzależnione od wyników Twojej pracy. OPIS STANOWISKA • profesjonalna obsługa Klienta • doradztwo w zakresie doboru oferowanych przez nas produktów • doradztwo w zakresie promocji oraz programów lojalnościowych • budowanie długofalowych relacji z Klientem • dbanie o szerokorozumianą estetykę stacji paliw MILE WIDZIANE: • doświadczenie w sprzedaży i obsłudze klienta • łatwość nawiązywania kontaktów oraz budowania relacji z klientem • optymizm, rzetelność i zaangażowanie w pracę • wysoka kultura osobista i punktualność OFERUJEMY: • stabilne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę (pełny etat) • atrakcyjne wynagrodzenie i benefity dodatkowe • możliwość rozwoju zawodowego • przyjazną atmosferę w pracy REKRUTACJA: CV ze zdjęciem proszę przesyłać na adres mailowy: [email protected] (zastrzegamy sobie prawo do odpowiadania tylko na wybrane oferty) lub zapraszamy osobiście od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00, na Stację Paliw PKN Orlen w Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo Prosimy o dopisanie w CV następujących klauzul: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji, zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych z dn. 29.08.97 roku (Dz. Ust Nr 133 poz. 883).” oraz „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Petrokan Polska Sp. z o.o. z siedzibą we Włocławku przy ul. Al. Chopina 2/4, a zawartych w CV na potrzeby obecnego oraz przyszłych procesów rekrutacji“.
NAJPOPULARNIEJSZE
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama