Reklama
Reklama

Tak w Polsce znikają małe sklepy

W ciągu roku w całym kraju, zostało zlikwidowanych ponad 8 tysięcy małych sklepów. Nie wytrzymują konkurencji z marketami.

Wiele osób ma taki na osiedlu. Chodzi regularnie, bo jest pod ręką i jest od lat. Mowa o małych sklepach, poza wielkimi sieciami franczyzowymi. 

Okazuje się jednak, że takie placówki padają. Tak jest od lat, bo nie wytrzymują konkurencji z wielkimi graczami na rynku. I nie chodzi tylko o sklepy spożywcze.

Małe się zamykają

„W 2024 roku z polskich ulic zniknęło ponad 8 tysięcy sklepów, głównie małych i niezależnych, prowadzonych przez krajowych przedsiębiorców” – wylicza serwis dlahandlu.pl.

Sektor najmniejszych sklepów – o powierzchni do 99 mkw. – kurczy się najszybciej. Według najnowszych danych ich łączna powierzchnia sprzedażowa zmniejszyła się o prawie 3 procent. W tym samym czasie dynamicznie przybywało średnich i dużych punktów handlowych.

Sklepy o powierzchni od 400 do 999 mkw. zwiększyły metraż aż o 6,4 proc., a te powyżej 1000 mkw. – o 2,9 proc. To właśnie te formaty, często należące do dużych sieci, przejmują dziś coraz większą część rynku.

Coraz mniej sklepów w przeliczeniu na mieszkańców

Średnio na jeden sklep w Polsce przypada już 118 mieszkańców, podczas gdy rok wcześniej było to 115 osób. Oznacza to, że liczba sklepów maleje szybciej niż populacja. 

Najmniej sklepów w przeliczeniu na liczbę ludności mają mieszkańcy województwa opolskiego – aż 168 osób na jeden sklep. Najwięcej – w województwie łódzkim, gdzie jeden punkt handlowy przypada na 106 osób.

Supermarkety i hipermarkety w natarciu

Rok 2024 był okresem wyraźnego odbicia dla dużych formatów handlowych. Liczba supermarketów i hipermarketów w Polsce wzrosła o ponad 5 proc., a na jeden tego typu sklep przypadało średnio 3350 osób – wyraźnie mniej niż rok wcześniej.

To oznacza, że sieci rozwijają się szybciej niż przybywa ludności. W efekcie ich udział w wartości sprzedaży detalicznej osiągnął 29,9 proc. – najwyższy poziom od kilku lat.

Najwięcej osób przypadających na jeden duży sklep odnotowano w województwie podkarpackim (4352 osoby), a najmniej – w lubuskim (2261). Dane te pokazują, że nawet w regionach o mniejszej gęstości zaludnienia sieci handlowe systematycznie umacniają swoją obecność.

Spożywka wciąż dominuje, odzież traci

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że największy udział wśród wszystkich sklepów wciąż mają placówki ogólnospożywcze – stanowią one 23,2 proc. rynku. Co więcej, ich liczba w 2024 roku wzrosła o 1,3 tysiąca w porównaniu z rokiem poprzednim.

Sektor spożywczy broni się przed spadkami, w przeciwieństwie do branży odzieżowej, która notuje wyraźny odpływ klientów i zamykanie kolejnych punktów.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Dla porównania 06.11.2025 14:34
W 2023 roku w Polsce zamknięto ponad 3 tysiące małych sklepów, co stanowiło główny powód spadku liczby placówek handlowych na koniec roku. W tym samym okresie około 10 tysięcy sklepów zawiesiło działalność!

Ogłoszenia
Stacja Paliw Orlen Stacja Paliw Orlen STANOWISKO PRACY – KASJER, OBSŁUGA KLIENTA Franczyzowa Stacja PKN Orlen S.A. nr. 7496, Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo, tel.: 795 119 093. KORZYŚCI Aby zatrudniać najlepszych pracowników, musimy stworzyć im najlepsze warunki pracy. Dlatego podejmując pracę w Petrokan Polska, która jest oficjalnym przedstawicielem PKN Orlen możesz liczyć na: STABILNE ZATRUDNIENIE Stabilność zatrudnienia w Grupie Petrokan to dużo więcej niż tylko umowa o pracę. Nasza grupa dynamicznie się rozwija, pomimo trudnych warunków ekonomicznych. Wielu z naszych pracowników jest z nami od dawna. Wielu rozwija się na różnych płaszczyznach zmieniając działy w firmie - rozwój naszych pracowników i ich poczucie bezpieczeństwa są dla nas najważniejsze. MOŻLIWOŚCI ROZWOJU Kluczowym kapitałem Grupy Petrokan są zatrudnieni w niej ludzie, dlatego inwestujemy w kształcenie naszych pracowników i wspieramy ich w podnoszeniu swoich kwalifikacji. Blisko 90% naszych obecnych menedżerów objęło stanowiska w wyniku awansów wewnętrznych. Doceniamy zaangażowanych pracowników, oferując możliwość obejmowania kolejnych stanowisk w strukturze organizacyjnej. Przygotowujemy szereg szkoleń, prezentacji itp. Wkładamy wraz z PKN Orlen wiele wysiłku w odpowiedni dobór i organizację szkoleń oraz we wdrożenie zdobytych umiejętności w codzienną pracę. PROGRAM RABATOWY Podejmując zatrudnienie w naszej firmie otrzymasz dodatkowy upust na zakup paliwa. KONKURENCYJNE WYNAGRODZENIE Na wybranych stanowiskach masz szansę otrzymywać premie uzależnione od wyników Twojej pracy. OPIS STANOWISKA • profesjonalna obsługa Klienta • doradztwo w zakresie doboru oferowanych przez nas produktów • doradztwo w zakresie promocji oraz programów lojalnościowych • budowanie długofalowych relacji z Klientem • dbanie o szerokorozumianą estetykę stacji paliw MILE WIDZIANE: • doświadczenie w sprzedaży i obsłudze klienta • łatwość nawiązywania kontaktów oraz budowania relacji z klientem • optymizm, rzetelność i zaangażowanie w pracę • wysoka kultura osobista i punktualność OFERUJEMY: • stabilne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę (pełny etat) • atrakcyjne wynagrodzenie i benefity dodatkowe • możliwość rozwoju zawodowego • przyjazną atmosferę w pracy REKRUTACJA: CV ze zdjęciem proszę przesyłać na adres mailowy: [email protected] (zastrzegamy sobie prawo do odpowiadania tylko na wybrane oferty) lub zapraszamy osobiście od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00, na Stację Paliw PKN Orlen w Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo Prosimy o dopisanie w CV następujących klauzul: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji, zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych z dn. 29.08.97 roku (Dz. Ust Nr 133 poz. 883).” oraz „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Petrokan Polska Sp. z o.o. z siedzibą we Włocławku przy ul. Al. Chopina 2/4, a zawartych w CV na potrzeby obecnego oraz przyszłych procesów rekrutacji“.
NAJPOPULARNIEJSZE
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama