Reklama
Reklama

Black Friday: od amerykańskich korzeni po polski fenomen zakupowy

Black Friday, czyli Czarny Piątek, to dziś jedno z najważniejszych wydarzeń zakupowych na świecie. Jego najnowsza odsłona już w piątek 28 listopada.

Tyle że nie jest to już jeden dzień, ale znacznie dłuższy czas, który sklepy określają jako Black Week (tydzień) lub Black Month (miesiąc). Zaczęło się jednak od piątku. Pierwszego piątku po amerykańskim Święcie Dziękczynienia. Bo to konsumencki zwyczaj rodem z USA.

Amerykańskie początki: od chaosu ulicznego do święta handlu

Początki Black Friday sięgają Stanów Zjednoczonych XX wieku. W latach 50. i 60. policjanci w Filadelfii zaczęli używać terminu Black Friday, opisując nim chaos panujący dzień po Święcie Dziękczynienia. Tysiące mieszkańców i turystów wylegało na ulice, żeby rozpocząć świąteczne zakupy. Powstawały korki, tłumy blokowały przejścia, a sklepy przeżywały oblężenie.

Z czasem zjawisko zyskało bardziej pozytywny wydźwięk. Według jednej z popularnych teorii nazwa zaczęła symbolizować moment, w którym sklepy „wychodzą na czarno”, czyli z deficytu w zysk. W latach 80. amerykański handel postanowił wykorzystać ten dzień jako wielkie święto wyprzedaży, promując go jako okazję do rozpoczęcia sezonu zakupów świątecznych. Od tego momentu Czarny Piątek stał się globalnym wydarzeniem.

Pierwsze próby w Polsce

W Polsce Black Friday pojawił się stosunkowo późno – dopiero w drugiej dekadzie XXI wieku. Jako pierwsi zaczęli promować go duzi sprzedawcy internetowi, głównie z branży elektroniki i mody. Początkowo klienci podchodzili do tematu z ciekawością, ale i sceptycyzmem, sprawdzając, czy zniżki faktycznie są tak atrakcyjne jak za granicą.

Zainteresowanie z roku na rok rosło, wspierane przez intensywny marketing, dynamiczny rozwój e-commerce oraz rosnącą konkurencję w branży handlowej. Już w połowie lat 2010 Black Friday stał się jednym z najbardziej dochodowych dni w polskim kalendarzu sprzedażowym.

Ile Polacy wydają w Black Friday?

Takie zestawienia są publikowane co roku. Wiele firm analitycznych stara się ocenić, jak bardzo Polacy dają się porwać amerykańskiej modzie.

Według badania UCE RESEARCH / Shopfully z 2025 r., 66,5 proc. dorosłych Polaków deklaruje, że skorzysta z Black Friday. 

W badaniu PayPo z 2025 r. największa grupa (25 proc.) planuje wydać w tym czasie 251-500 zł, 16 proc. – 501-750 zł, a 27 proc. deklaruje budżet powyżej 750 zł. Wśród tych ostatnich 12 proc. planuje wydać ponad 1000 zł.

Z kolei według raportu z 2024 r., najczęściej wskazywany budżet to 400-500 zł. Tak deklarowało 16,4 proc. respondentów. W 2023 r. dominował przedział 200-300 zł.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ogłoszenia
Stacja Paliw Orlen Stacja Paliw Orlen STANOWISKO PRACY – KASJER, OBSŁUGA KLIENTA Franczyzowa Stacja PKN Orlen S.A. nr. 7496, Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo, tel.: 795 119 093. KORZYŚCI Aby zatrudniać najlepszych pracowników, musimy stworzyć im najlepsze warunki pracy. Dlatego podejmując pracę w Petrokan Polska, która jest oficjalnym przedstawicielem PKN Orlen możesz liczyć na: STABILNE ZATRUDNIENIE Stabilność zatrudnienia w Grupie Petrokan to dużo więcej niż tylko umowa o pracę. Nasza grupa dynamicznie się rozwija, pomimo trudnych warunków ekonomicznych. Wielu z naszych pracowników jest z nami od dawna. Wielu rozwija się na różnych płaszczyznach zmieniając działy w firmie - rozwój naszych pracowników i ich poczucie bezpieczeństwa są dla nas najważniejsze. MOŻLIWOŚCI ROZWOJU Kluczowym kapitałem Grupy Petrokan są zatrudnieni w niej ludzie, dlatego inwestujemy w kształcenie naszych pracowników i wspieramy ich w podnoszeniu swoich kwalifikacji. Blisko 90% naszych obecnych menedżerów objęło stanowiska w wyniku awansów wewnętrznych. Doceniamy zaangażowanych pracowników, oferując możliwość obejmowania kolejnych stanowisk w strukturze organizacyjnej. Przygotowujemy szereg szkoleń, prezentacji itp. Wkładamy wraz z PKN Orlen wiele wysiłku w odpowiedni dobór i organizację szkoleń oraz we wdrożenie zdobytych umiejętności w codzienną pracę. PROGRAM RABATOWY Podejmując zatrudnienie w naszej firmie otrzymasz dodatkowy upust na zakup paliwa. KONKURENCYJNE WYNAGRODZENIE Na wybranych stanowiskach masz szansę otrzymywać premie uzależnione od wyników Twojej pracy. OPIS STANOWISKA • profesjonalna obsługa Klienta • doradztwo w zakresie doboru oferowanych przez nas produktów • doradztwo w zakresie promocji oraz programów lojalnościowych • budowanie długofalowych relacji z Klientem • dbanie o szerokorozumianą estetykę stacji paliw MILE WIDZIANE: • doświadczenie w sprzedaży i obsłudze klienta • łatwość nawiązywania kontaktów oraz budowania relacji z klientem • optymizm, rzetelność i zaangażowanie w pracę • wysoka kultura osobista i punktualność OFERUJEMY: • stabilne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę (pełny etat) • atrakcyjne wynagrodzenie i benefity dodatkowe • możliwość rozwoju zawodowego • przyjazną atmosferę w pracy REKRUTACJA: CV ze zdjęciem proszę przesyłać na adres mailowy: [email protected] (zastrzegamy sobie prawo do odpowiadania tylko na wybrane oferty) lub zapraszamy osobiście od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00, na Stację Paliw PKN Orlen w Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo Prosimy o dopisanie w CV następujących klauzul: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji, zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych z dn. 29.08.97 roku (Dz. Ust Nr 133 poz. 883).” oraz „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Petrokan Polska Sp. z o.o. z siedzibą we Włocławku przy ul. Al. Chopina 2/4, a zawartych w CV na potrzeby obecnego oraz przyszłych procesów rekrutacji“.
NAJPOPULARNIEJSZE
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama