Reklama
Reklama
Reklama

Pociągi za 2,2 mld zł. Największe zamówienie w historii polskiej kolei zrealizują Koleje Mazowieckie [audio]

To będą największe zakupy w historii polskich spółek kolejowych. Koleje Mazowieckie podpisały umowę ramową na zakup 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dostarczy je Stadler Polska Sp. z o.o. Co ważne, pojazdy będą produkowane w Siedlcach, a prace zyska tam nawet kilkaset osób. Wartość zamówienia to rekordowe 2,2 mld zł.
Reklama

Trzynasty rok działalności samorządowej spółki Koleje Mazowieckie upływa pod znakiem historycznych inwestycji. Jak zauważa marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik, to przełom i kolejny duży impuls rozwojowy dla przewoźnika. Kiedy tworzyliśmy Koleje Mazowieckie, dysponowały one jedynie dzierżawionymi i dość wysłużonymi pojazdami. Dziś wożą pasażerów 317 składami, a po tym zakupie będzie ich 388. KM są teraz fenomenem na skalę krajową. Od kilku lat zajmują drugie miejsce pod względem liczby przewożonych podróżnych. Do tego są najnowocześniejszym przewoźnikiem regionalnym w kraju – dodaje.

Reklama

Przetarg tej skali to wielkie wyzwanie, ale idą za nim ogromne korzyści. Wszystkie pojazdy będą pochodziły od jednego producenta, co ma kluczowe znaczenie przy ich późniejszej eksploatacji i utrzymaniu. Więcej pojazdów to przede wszystkim zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na Mazowszu. Będzie można wydłużyć ich zestawienia, a jednocześnie zapewnić tzw. rezerwę taborową. Nowoczesne pociągi to także większy komfort dla podróżnych, na co zwraca uwagę Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich. – Dzisiejsza umowa jest swego rodzaju przełomem. Wierzę, że ten zakup przełoży się na jeszcze większą satysfakcję tych, dla których to wszystko robimy – naszych podróżnych.

Jakie więc będą nowe pociągi? Jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej czy bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi będą osiągały prędkość nie mniejszą niż 160 km/h. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie nowe pojazdy mają być wyposażone w urządzenia ETCS (europejski system sterowania).

O realizację tego największego w historii polskiej kolei przetargu ubiegało się trzech producentów: Newag S.A., Stadler Polska Sp. z o.o. oraz konsorcjum firm Pesa Bydgoszcz S.A. i ZNTK „Mińsk Mazowiecki” S.A. Oferta Stadlera uzyskała najwyższy wynik.

Bardzo się cieszymy, że dostarczymy naszemu klientowi – Kolejom Mazowieckim – kolejne niezawodne, bezpieczne i komfortowe pojazdy. Będą to pociągi FLIRT najnowszej generacji - nowoczesne, energooszczędne elektryczne zespoły trakcyjne, które są znane i lubiane przez pasażerów na Mazowszu – podkreśla Peter Spuhler, właściciel i przewodniczący Rady Nadzorczej Stadler Rail.

Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich zwraca uwagę na konsekwentnie prowadzoną politykę taborową spółki zakładająca odejście od modernizacji starszego taboru,który jest stopniowo wycofywany z eksploatacji, na rzecz zakupu zupełnie nowych pojazdów. – Nowoczesny tabor to nasza wizytówka i nowa jakość przewozów kolejowych na Mazowszu – podkreśla. – Samo postępowanie przetargowe na dostawę 71 ezt nie było najłatwiejszym. Była ciężka praca, walka o kontrakt – co jest zrozumiałe – wszystkich zainteresowanych podmiotów. Były odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Rozstrzygnięcia w KIO były o tyle istotne dla Kolei Mazowieckich, że potwierdzały transparentność naszego postępowania. I dlatego z największą radością podpisujemy dziś umowę z producentem wybranym według obiektywnych kryteriów – dodaje.

Koszt zakupu to ponad 2,2 mld zł brutto. Spółka na realizację tej inwestycji aplikuje o środki unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Poziom dofinansowania wynosi 50 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych, do których zaliczają się zakup taboru i symulatora jazdy pociągiem, szkolenia pracowników oraz pakiety pozderzeniowo-naprawcze. Wydatki dotyczące serwisu będą pokrywane ze środków własnych przewoźnika.

Co bardzo ważne, wszystkie zamówione pociągi zostaną wyprodukowane na Mazowszu – w zakładach firmy Stadler w Siedlcach. Do końca 2017 r. wyprodukowano tu łącznie 386 pociągów, które obsługują rynek polski, niemiecki, włoski, holenderski, węgierski, czeski i białoruski. Po polskich torach jeżdżą 54 nowoczesne pociągi FLIRT (10 – Koleje Mazowieckie, 4 – Koleje Śląskie, 20 – Łódzka Kolej Aglomeracyjna, 20 – PKP Intercity). Pojazdy zostaną dostarczone w kilku transzach.

Wszystkie zamówione pociągi zostaną wyprodukowane w województwie mazowieckim – w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach – we współpracy z naszymi lokalnymi partnerami i dostawcami. To zamówienie cieszy nas niezmiernie również dlatego, że dzięki niemu oraz zamówieniu na tramwaje dla Krakowa – utworzymy w naszym zakładzie w Siedlcach ponad 200 nowych miejsc pracy – dodaje Christian Spichiger, prezes zarządu Stadler Polska.

Umowę ramową dotyczącą zakupu 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych podpisali dziś Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich, Czesław Sulima, członek zarządu dyrektor eksploatacyjny spółki, a także Peter Spuhler, właściciel i przewodniczący rady nadzorczej Stadler Rail. Umowa opiewa na ponad 2,2 miliarda złotych i będzie zrealizowana przy wsparciu środków unijnych.

 mazovia.pl

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

mira 21.01.2018 13:53
Czy się lansuje, czy nie lansuje, ale gdyby nie Marszałek Struzik i Koleje Mazowieckie - to Gostynin mógłby zapomnieć o przewozach osobowych! Ciekawe, czy PIS lub Orlen wysuple kilka mln na modernizację torów do Kutna?

mk 20.01.2018 19:33
PSL się lansuje, chyba wybory się zbliżają

NAJPOPULARNIEJSZE
Ogłoszenia
Cieśla/Zbrojarz/Betoniarz - delegacje Cieśla/Zbrojarz/Betoniarz - delegacje Firma z Wielkopolski, specjaliści od nawierzchni betonowych i asfaltowych, poszukują do swojego zespołu pracowników na stanowisko: Cieśla/Zbrojarz/Betoniarz Miejsce pracy: Cała Polska – delegacje. Wyjazdy z bazy sprzętowej w Strzałkowie (gm. Słupca). Chętnie porozmawiamy z ekipami z dalszych okolic. Zadania: • Wykonywanie prac związanych z betonowaniem i montażem, takich jak ustawianie szalunków, montaż zbrojenia, montaż elementów konstrukcyjnych i pomocniczych, ułożenie i wykończenie nawierzchni betonowej, • Wykonywanie prac związanych z układaniem i wyrównywaniem mieszanki betonowej oraz pielęgnacji betonu po betonowaniu. Wymagania: • Doświadczenie związane z nawierzchniami betonowymi – warunek konieczny, • Dobra organizacja pracy, fachowość, sumienność, zaangażowanie, • Gotowość do pracy w delegacji na terenie Polski, • Prawo jazdy kat. B, • Gotowość do pracy fizycznej w zmiennych warunkach pogodowych, • Chęć nauki nowych obowiązków. Gwarantujemy: • Atrakcyjne i stabilne warunki zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę, • Wynagrodzenie adekwatne do umiejętności: od 6000 zł do 10 000 zł netto w zależności od doświadczenia, • W delegacji: nocleg w hotelu, dojazdy autem firmowym, diety (55zł/dzień), • Premie zadaniowe, • Szkolenia zakończone uprawnieniami. Zainteresowanych prosimy o przesyłanie aplikacji lub kontakt telefoniczny 537 504 404 - Karolina. Nie odbieram? Napisz sms „betoniarz” – oddzwonię. Czekamy na Ciebie! KRAZ 13 471 Klikając w przycisk „Aplikuj” lub w inny sposób wysyłając zgłoszenie rekrutacyjne do BEREKER DOMINIS Sp. z o.o., zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zawartych w zgłoszeniu rekrutacyjnym w celu prowadzenia rekrutacji na stanowisko wskazane w ogłoszeniu. Jeżeli nie chcesz, abyśmy przetwarzali dodatkowe dane o Tobie, nie umieszczaj ich w swoich dokumentach.
NAJPOPULARNIEJSZE
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama