Reklama
Reklama

Bezpieczny Black Friday - czyli na co zwrócić uwagę podczas zakupów w internecie? 

Przed nami okres największych wyprzedaży w ciągu całego roku, i kluczowy moment, czyli tzw. Black Friday, w którym można zrobić zakupy po wyjątkowo korzystnych cenach. W tym roku Czarny Piątek przypada na 25 listopada. Polacy szturmem ruszą na zakupy, by skorzystać z rabatów i promocji, większość z nich skorzysta z oferty sklepów i platform internetowych. Na co zwrócić uwagę i jak bezpieczne kupować w sieci? Warto zapoznać się z “Dekalogiem bezpiecznych e-zakupów” przygotowanym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej.

Jak pokazują wyniki badania “Omni-commerce kupuję wygodnie 2022” w internecie kupuje już 87% konsumentów. Polacy nie tylko więcej wydają na e-zakupu, ale także częściej kupują online. Z myślą o ochronie konsumentów, przed zbliżającym się Black Friday, Izba Gospodarki Elektronicznej wypracowała “Dekalog bezpiecznych zakupów przez internet”, w którym wskazuje na co zwracać uwagę, co sprawdzić i czego unikać podczas zakupów w sklepach i na platformach internetowych. Patronem publikacji jest Federacja Konsumentów, której celem jest przeciwdziałanie wykorzystywaniu i nieuczciwości względem osób zawierających umowy kupna-sprzedaży.

 

Na co zwrócić uwagę przed zrobieniem zakupów online?

1. Sprawdzić opinie o sprzedawcy.
Sprawdź w sieci jak sprzedawca i jego sklep został oceniony i ile jest tych opinii. Zwróć uwagę czy opinie są konkretne i wiarygodne. Zobacz też, czy przy opiniach pojawia się informacja, że pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub używali dany towar lub usługę. Jeżeli nie, to podejdź do treści opinii z dystansem.

2. Sprawdź dane kontaktowe i identyfikacyjne sprzedawcy.
Prawo wymaga od sprzedawców podania pełnych danych rejestrowych przedsiębiorcy. Brak numeru telefonu, adresu e-mail lub adresu firmy powinien być sygnałem ostrzegawczym i wzmóc Twoją czujność. Warto czasem skorzystać z dogodnej formy kontaktu i zapytać o szczegóły kupowanego towaru.

3. Kupuj w wiarygodnych sklepach internetowych.
W przypadku nowych serwisów sprawdzaj bardziej szczegółowo ich wiarygodność, historię i opinię na rynku. Jeżeli cena towaru lub usługi jest znacząco niższa niż w innych sklepach, to podejdź ostrożnie do takiej oferty. 

4. Sprawdź regulamin i zasady zwrotów konkretnych towarów. 
Sprzedawca ma obowiązek opublikować regulamin określający szczegółowe zasady zawierania umowy przez internet. Sprawdź czy taki dokument istnieje, jest czytelny i zrozumiały. Prawo daje Ci możliwość zwrotu zakupionych towarów - możesz w ciągu 14 dni od dnia odbioru towaru bez konieczności podawania powodu odstąpić od umowy (produkt trzeba odesłać w ciągu kolejnych 14 dni). Sprawdź czy sprzedawca nie utrudnia wykonania Twojego prawa regulaminem lub procedurami dokonywania zwrotów. 

5. Sprawdź czy transmisja danych odbywa się w bezpiecznym połączeniu. (protokół SSL). Gdy wypełniasz formularze z danymi, sprawdź, czy w przeglądarce na początku adresu witryny widnieje "https" zamiast "http". Szukaj symbolu kłódki, oznaczającej bezpieczne połączenie, aby osoby trzecie nie mogły uzyskać dostępu do przesyłanych danych.

6. Sprawdź wybór różnych metod płatności. 
Jeżeli ktoś żąda płatności z góry i podaje dane wyłącznie jednej opcji płatności, skorzystanie z niej może być ryzykowne. Godne zaufania serwisy zazwyczaj oferują różne opcje płatności. Operatorzy płatności, którzy obsługują sprzedawców internetowych często oferują dodatkowe programy ochrony kupujących.

7. Czytaj dokładnie ofertę wystawców na serwisach aukcyjnych i ogłoszeniowych.
Gdy kupujesz na platformach transakcyjnych lub ogłoszeniowych, zawsze dokładnie czytaj treść oferty oraz stronę „o mnie” danego sprzedawcy. Osoby prywatne często umieszczają w tych opisach swoje własne, szczegółowe zasady sprzedaży, jak np. czas dostawy, który może być liczony dopiero od czasu zaksięgowania wpłaty na koncie sprzedawcy, a nie na koncie systemu płatności.

8. Na zakończenie wyloguj się.
Po zakończeniu czynności związanych z obsługą konta koniecznie się wyloguj, aby osoby postronne nie uzyskały do niego dostępu.

9. Napisz swój komentarz po każdej transakcji.
Wystawianie komentarza lub opinii po transakcji jest bardzo ważne. Pamiętaj, że pochlebne opinie lub ostrzeżenia są dla innych równie cenne, jak dla Ciebie. Dlatego warto poświęcić dwie minuty.

10. Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą.
Do czasu zakończenia całości transakcji sukcesem i zadowolenia z otrzymanego towaru, na wszelki wypadek warto zachować całość korespondencji elektronicznej ze sprzedawcą.

“e-Izba od lat zajmuje się szeroko pojętą edukacją cyfrową. Od samego początku prawie już od dekady edukujemy konsumentów, by mogli bezpiecznie i bez ryzyka czerpać korzyści z zakupów przez internet. Przez kilka lat zorganizowaliśmy kampanię >>Kupuję w internecie<<, której elementem była edukacja konsumentów jak bezpiecznie kupować przez internet. Mam nadzieję, że Dekalog Bezpiecznych Zakupów przez internet przyda się wielu konsumentom. Życzę wszystkim konsumentom udanych e-zakupów” - podsumowała Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
 

 

Dziś kupowanie online jest już tak powszechne, że 9 na 10 Polaków robi je minimum raz w miesiącu. Przed szaleństwem wyprzedaży, promocji i innych akcji specjalnych, Izba Gospodarki Elektronicznej, przypomina 10 kluczowych zasad, które sprawią, że zakupy w internecie będą nie tylko korzystne, ale przede wszystkich bezpieczne. 

 

“Dekalog bezpiecznych zakupów przez internet” jest dostępny do pobrania na stronie e-Izby: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2022/11/Dekalog-bezpiecznych-zakupow-przez-internet-e-Izba.pdf

 

O Izbie Gospodarki Elektronicznej

Izba Gospodarki Elektronicznej reprezentuje i wspiera interesy firm związanych z rynkiem gospodarki elektronicznej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem firm zrzeszonych w e-Izbie. Misją e-Izby jest rozwój polskiej branży gospodarki cyfrowej poprzez współpracę, wymianę know-how, działania legislacyjne oraz silną i efektywną reprezentację wspólnych interesów w dialogu z instytucjami polskiej administracji rządowej, Unii Europejskiej oraz organizacjami pozarządowymi w kraju i na świecie. Więcej na www.eizba.pl 

Marta Zagożdżon
rzecznik prasowy 
Izby Gospodarki Elektronicznej

 

PAP

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ogłoszenia
Stacja Paliw Orlen Stacja Paliw Orlen STANOWISKO PRACY – KASJER, OBSŁUGA KLIENTA Franczyzowa Stacja PKN Orlen S.A. nr. 7496, Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo, tel.: 795 119 093. KORZYŚCI Aby zatrudniać najlepszych pracowników, musimy stworzyć im najlepsze warunki pracy. Dlatego podejmując pracę w Petrokan Polska, która jest oficjalnym przedstawicielem PKN Orlen możesz liczyć na: STABILNE ZATRUDNIENIE Stabilność zatrudnienia w Grupie Petrokan to dużo więcej niż tylko umowa o pracę. Nasza grupa dynamicznie się rozwija, pomimo trudnych warunków ekonomicznych. Wielu z naszych pracowników jest z nami od dawna. Wielu rozwija się na różnych płaszczyznach zmieniając działy w firmie - rozwój naszych pracowników i ich poczucie bezpieczeństwa są dla nas najważniejsze. MOŻLIWOŚCI ROZWOJU Kluczowym kapitałem Grupy Petrokan są zatrudnieni w niej ludzie, dlatego inwestujemy w kształcenie naszych pracowników i wspieramy ich w podnoszeniu swoich kwalifikacji. Blisko 90% naszych obecnych menedżerów objęło stanowiska w wyniku awansów wewnętrznych. Doceniamy zaangażowanych pracowników, oferując możliwość obejmowania kolejnych stanowisk w strukturze organizacyjnej. Przygotowujemy szereg szkoleń, prezentacji itp. Wkładamy wraz z PKN Orlen wiele wysiłku w odpowiedni dobór i organizację szkoleń oraz we wdrożenie zdobytych umiejętności w codzienną pracę. PROGRAM RABATOWY Podejmując zatrudnienie w naszej firmie otrzymasz dodatkowy upust na zakup paliwa. KONKURENCYJNE WYNAGRODZENIE Na wybranych stanowiskach masz szansę otrzymywać premie uzależnione od wyników Twojej pracy. OPIS STANOWISKA • profesjonalna obsługa Klienta • doradztwo w zakresie doboru oferowanych przez nas produktów • doradztwo w zakresie promocji oraz programów lojalnościowych • budowanie długofalowych relacji z Klientem • dbanie o szerokorozumianą estetykę stacji paliw MILE WIDZIANE: • doświadczenie w sprzedaży i obsłudze klienta • łatwość nawiązywania kontaktów oraz budowania relacji z klientem • optymizm, rzetelność i zaangażowanie w pracę • wysoka kultura osobista i punktualność OFERUJEMY: • stabilne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę (pełny etat) • atrakcyjne wynagrodzenie i benefity dodatkowe • możliwość rozwoju zawodowego • przyjazną atmosferę w pracy REKRUTACJA: CV ze zdjęciem proszę przesyłać na adres mailowy: [email protected] (zastrzegamy sobie prawo do odpowiadania tylko na wybrane oferty) lub zapraszamy osobiście od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00, na Stację Paliw PKN Orlen w Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo Prosimy o dopisanie w CV następujących klauzul: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji, zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych z dn. 29.08.97 roku (Dz. Ust Nr 133 poz. 883).” oraz „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Petrokan Polska Sp. z o.o. z siedzibą we Włocławku przy ul. Al. Chopina 2/4, a zawartych w CV na potrzeby obecnego oraz przyszłych procesów rekrutacji“.
NAJPOPULARNIEJSZE
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama