Reklama
Reklama

Mazowsze składa pozew i domaga się zwrotu 100 mln zł

101 mln zł – to kwota, którą samorząd województwa przeznaczył w latach 2017-2019 na pokrycie ujemnego wyniku finansowego ośmiu szpitali. O zwrot tych środków władze regionu wystąpiły do NFZ i skarbu państwa. Żaden z organów nie odpowiedział na wezwanie, dlatego samorząd województwa złożył pozew do sądu.

101 mln zł to kwota tylko za lata 2017-2019. Mimo wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który wyraźnie wskazał, że to skarb państwa i NFZ odpowiadają za finansowanie świadczeń zdrowotnych, samorządy cały czas dopłacają do służby zdrowia. W przeciwnym razie szpitale popadałyby w coraz większe długi, a to z kolei mogłoby doprowadzić do paraliżu służby zdrowia. Na pokrycie ujemnych wyników finansowych szpitali za lata 2020-2021 samorząd województwa mazowieckiego wyłożył kolejnych 59 mln zł. A w sumie od 2012 r. mówimy o równowartości ponad 248 mln zł.

Reklama

 

Jak zauważa członkini zarządu województwa mazowieckiego Elżbieta Lanc, zamiast przeznaczać środki z naszego budżetu na inwestycje, po raz kolejny wyręczyliśmy państwo. – 100 mln zł to równowartość nowego SOR-u czy chociażby ośrodka radioterapii. Tymczasem my zamiast inwestować, musieliśmy po raz kolejny ratować sytuację, za którą tak naprawdę jest odpowiedzialny rząd. Dlatego jesteśmy zmuszeni do podjęcia kroków prawnych i walki o pieniądze, które po prostu nam się należą. Cała sytuacja jest dość kuriozalna. Mamy wyrok Trybunału Konstytucyjnego, który jasno mówi, kto w naszym państwie odpowiada za utrzymanie służby zdrowia. Tymczasem rząd zachowuje się tak, jakby nic się nie wydarzyło.

 

Z kolei przewodniczący sejmikowej komisji zdrowia i kultury fizycznej Krzysztof Strzałkowski, zwraca uwagę na fakt, że te ponad 100 mln złotych to zaledwie ułamek kwoty, którą samorząd województwa przeznacza na funkcjonowanie służby zdrowia. – Niemniej jednak o ile wiele inwestycji bez środków z budżetów samorządów nie mogłoby zostać zrealizowanych, o tyle nie do zaakceptowania jest sytuacja, w której rząd de facto wymusza na nas finansowanie realizacji świadczeń medycznych. One powinny być w całości finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia, co potwierdza wyrok Trybunału Konstytucyjnego. Niestety, co roku samorząd województwa mazowieckiego musi przeznaczać kilkadziesiąt milionów złotych na pokrycie ujemnego wyniku finansowego SPZOZ-ów, pokrycie strat spółek szpitalnych czy podmiotów leczniczych, które są prowadzone w formie spółek prawa handlowego. W takiej sytuacji jedynym rozwiązaniem staje się wystąpienie na drogę sądową. Mazowsze wielokrotnie zwracało się do rządu o rozwiązanie tej sytuacji, niestety bez odpowiedzi. Liczymy że wyrok w tej sprawie zapadnie na tyle szybko, by środki zdobyte w ten sposób przez samorząd mogły zasilić budżety szpitali.

 

Poza pokrywaniem ujemnych wyników finansowych SPZOZ-ów samorząd województwa przeznaczył również ponad 110,5 mln. zł na pokrycie strat za lata 2017-2019 w podmiotach leczniczych działających w formie spółek. Dodatkowo przeznaczył w latach 2017-2019 ponad 105 mln zł na pożyczki, z czego najwięcej, bo aż 68 mln zł, przypadło na rok 2019. Kolejnych 14 mln zł władze regionu przeznaczyły na spłaty poręczeń za podmioty lecznicze.

 

6 grudnia samorząd województwa mazowieckiego skierował do skarbu państwa i NFZ wezwania do zwrotu środków, które Mazowsze wydało na pokrycie ujemnego wyniku finansowego ośmiu szpitali wojewódzkich działających w formie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej za lata 2017-2019. Chodzi o 83 023 176,23 zł i ponad 18 300 000 zł odsetek.

 

Płacić albo likwidować

Jak zauważa mecenas Marcin Wielgolaski, oczywistym standardem w zamówieniach publicznych jest to, że jeżeli wykonawcy usługi publicznej rosną koszty (np. na skutek inflacji, czy podwyżek) kontrakt z nim jest waloryzowany. – Prawo nakazuje uwzględniać racjonalny interes wykonawcy. Taki standard nie jest obecny w szpitalnictwie. Nie ma reguły, że np. wzrost kosztów prądu, żywności, leków czy ubezpieczeń społecznych musi przełożyć się na przekazanie odpowiednich środków do szpitali, aby nie zakłócić ich podstawowej działalności. Na to nakłada się słaba legislacja. Ponadto, szpitale muszą realizować szereg wynikających z przepisów obowiązków, które już na etapie projektowym są często niedoszacowane, przez co generują dodatkowe koszty. To powoduje lukę finansową w budżetach placówek medycznych, które aby dalej funkcjonować muszą zadłużać się i prosić o wsparcie podmioty je tworzące.

 

Skala tego zjawiska jest olbrzymia. W ciągu zaledwie trzech lat Mazowsze musiało wyłożyć na pokrycie ujemnych wyników w podległych mu ośmiu szpitalach[1] ponad 83 mln zł.

 

Kto odpowiada za finansowanie służby zdrowia?

Odpowiedź na to pytanie powinna być jednoznaczna, jednak w praktyce ogromna odpowiedzialność w tym zakresie została zrzucona na podmioty tworzące. Niestety, wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 2019 r. nie jest respektowany, mimo że Trybunał jasno ustalił, że samorząd nie jest zobowiązany do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej. Dlaczego? Województwo nie otrzymuje środków publicznych na ten cel. To Narodowy Fundusz Zdrowia jest zobowiązany do określenia jakości i dostępności oraz analizy kosztów świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie niezbędnym dla prawidłowego zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Od strony prawnej system finansowania ochrony zdrowia w Polsce jest tak zbudowany, że wszystkie zgromadzone składki zdrowotne trafiają do publicznego płatnika, jakim jest NFZ, i to stąd powinny pochodzić wszystkie środki na finansowanie świadczeń.

 

NIK – szpitale z problemami

Działalność lecznicza SPZOZ-ów w latach 2017-2019 nie bilansowała się. Placówki na leczenie pacjentów ponosiły większe wydatki niż te przewidziane w umowach zawartych z NFZ. Sytuacja ta wynikała z czynników systemowych, co potwierdzają kontrole Najwyższej Izby Kontroli. Jak wynika z ustaleń NIK-u, wprowadzanie przez NFZ zmian w finansowaniu świadczeń nie było poprzedzone niezbędnymi analizami – definiowaniem celów planowanych działań i określaniem ich rzeczywistych kosztów. Co więcej, określanie współczynników korygujących, wpływających na ostateczną cenę świadczeń, nie było poprzedzane analizami określającymi potrzeby finansowe w odniesieniu do zwymiarowanych celów i efektów. Przeprowadzone obliczenia miały z reguły jedynie charakter symulacji wpływu na budżet płatnika. Dodatkowo w ramach tzw. sieci szpitali nie zagwarantowano odpowiedniego poziomu finansowania w szpitalach. 

 

Niestety, jak zauważa członkini zarządu województwa mazowieckiego Elżbieta Lanc, ochrona zdrowia to jedna z tych dziedzin życia, w których brak odpowiednich programowych założeń i konsekwencji w dokonywanych reformach przynosi wiele rozczarowań. – Istotnym problemem jest wzrost kosztów funkcjonowania i coraz większe zadłużenie podmiotów leczniczych, czego konsekwencje ponoszą nie tylko pacjenci, ale również zarządzający szpitalami. Obecna sytuacja gospodarcza i rosnące ceny energii powodują, że płynność finansowa szpitali ulega znacznemu pogorszeniu. Do tego dochodzą rosnące koszty zatrudnienia i brak specjalistów.

 

Jak dodaje przewodniczący sejmikowej komisji zdrowia i kultury fizycznej Krzysztof Strzałkowski, kondycja placówek medycznych nie jest najlepsza. – W jednym czasie skumulowały się inflacja, wzrost kosztów funkcjonowania szpitali w obszarze wydatków na energię, na usługi, na leki, a także wzrost wydatków płacowych wynikający z ustaw regulujących wynagrodzenia w służbie zdrowia. Niestety, wbrew zapowiedziom Ministerstwa Zdrowia w ślad za ustawami nie poszło pełne pokrycie w kontraktach szpitalnych.

 

Na te same problemy zwraca uwagę Witold Kikolski, starosta powiatu mińskiego. – Apelujemy do premiera, ministra zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia o podjęcie natychmiastowych działań, by ratować finanse szpitali publicznych. Ich sytuacja znacznie się pogorszyła. Miał na to wpływ dynamiczny wzrost kosztów utrzymania, w tym cen energii elektrycznej, a także nieadekwatna wycena świadczeń medycznych przez NFZ. Poza tym od 1 lipca zostały wprowadzone podwyżki wynagrodzeń dla pracowników medycznych. Dla szpitali to ogromny wydatek, który uniemożliwia im sprawne funkcjonowanie.

 

Wynagrodzenia w górę, środków brak

Niestety, podejmowane przez ministra zdrowia działania prowadzące do wzrostu wynagrodzenia pracowników medycznych nie znajdują odzwierciedlenia w zarezerwowanych środkach na ten cel. Jak wynika z danych finansowych podmiotów leczniczych, w ciągu pół roku koszty poniesione na wynagrodzenia tylko w marszałkowskich szpitalach wzrosły o 220 mln zł (różnica między I a II półroczem 2022 r.).

 

Na koszty funkcjonowania podmiotów leczniczych wpływają również braki kadrowe wśród personelu medycznego. Niejednokrotnie zarządzający podmiotami leczniczymi są zmuszeni do zatrudniania niezbędnego dla utrzymania oddziału lekarza, akceptując przedstawione przez niego warunki wynagradzania. Warunki te, ze względu na brak specjalistów i odpowiedniego wzrostu wyceny świadczeń opieki zdrowotnej, wpływają na zwiększenie kosztów funkcjonowania podmiotów leczniczych. Natomiast brak zatrudnienia odpowiedniego specjalisty ogranicza możliwości udzielania świadczeń zdrowotnych.

 

Biuro Prasowe

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAJPOPULARNIEJSZE
Ogłoszenia
Dom do zamieszkania blisko jeziora! Dom do zamieszkania blisko jeziora! Posiadamy do sprzedaży, dom parterowy o powierzchni ok. 95 m2 , usytuowany na dużej, malowniczej działce o łącznej powierzchni 5390 m2. Dom składa się z trzech przytulnych pokoi, salonu, kuchni oraz łazienki. Do dyspozycji pozostaje również strych z możliwością własnej adaptacji. Budynek posiada przyłacze do sieci wodociągowej oraz własne szambo. Nieruchomość zlokalizowana jest w spokojnej, zielonej okolicy, w pobliżu dużego zbiornika wodnego, który jest miejscem wylęgu wielu gatunków ptactwa. Wszystko to znajduje się zaledwie kilka kilometrów od centrum Gostynina. Teren na którym zlokalizowany jest dom, skłąda się z 2 działek. Zabudowanej i ogrodzonej o powierzchni 2390 m2 oraz działki przyległej, usytuowanej za ogrodzeniem o powierzchni 3000 m2. Na terenie posesji znajduję się budynek gospodarczy, drewniana szopka, oraz murowany garaż umiejscowiony, przy budynku gospodarczym, co stanowi dodatkowe zaplecze użytkowe. Ponad to na działce znajduję się piwnica typu ziemianka. Całość tworzy funkcjonalną przestrzeń i daje swobodę różnorakiego jej wykorzystania. Istnieje możliwość zamieszkania całorocznego, sezonowego lub przeznaczenia pod agroturystykę, ze względu na walory otaczającej przyrody i bliskość dużego zbiornika wodnego ( o pow. 9 ha) oraz okolicznych kompleksów leśnych. Istnieje możliwość zamiany na mieszkanie w Gostyninie, blisko centrum Gostynina maksymalnie do 3 piętra - z dopłatą od strony kupującej. Cena: 439 000 zł do negocjacji! Zapraszamy na prezentację i do zakupu. W naszym biurze prezentacja jest bezpłatna i niezobowiązująca! Kupujący płaci prowizję tylko i wyłącznie w przypadku zakupu danej nieruchomości. Obsada Biura Solid-Nieruchomości ul. Wojska Polskiego 27/67 09-500 Gostynin (budynek Poczty Polskiej) Niniejsza oferta została przygotowywana na postawie informacji uzyskanej od właściciela oraz oględzin i zdjęć nieruchomości wykonanych przez BON Solid. Jednak wszelkie informacje w niej zawarte mogą ulegać aktualizacji. Dane zawarte w ogłoszeniu mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu Cywilnego.
Dom do remontu z dużą działką i pięknym otoczeniem natury Dom do remontu z dużą działką i pięknym otoczeniem natury Na sprzedaż dom wolnostojący o powierzchni około 80 m², położony na dużej, malowniczej działce o powierzchni 2250 m². Nieruchomość zlokalizowana jest w spokojnej okolicy, zaledwie około 5 km od Gostynina, w sąsiedztwie lasów, co zapewnia wyjątkowy klimat, ciszę i bliskość natury. Budynek znajduje się na terenie o dużym potencjale – idealnym zarówno do zamieszkania całorocznego, jak i jako dom rekreacyjny, jednak najpierw wymaga remontu. W skład domu wchodzą trzy pokoje, kuchnia oraz łazienka. Układ pomieszczeń daje możliwość wygodnej adaptacji według własnych potrzeb.Dużym atutem tej nieruchomości jest przestronna działka, która daje wiele możliwości – od stworzenia ogrodu marzeń, po rozbudowę domu lub budowę infrastruktury rekreacyjnej. Otoczenie lasów oraz niewielka odległość od miasta sprawiają, że jest to idealna propozycja dla osób szukających kontaktu z przyrodą, ale nie chcących rezygnować z udogodnień miejskiego życia. Zapraszamy na prezentacje po wcześniejszym telefonicznym umówieniu wizyty. Cena: 340 000 zł do negocjacji! Prezentacja w naszym biurze jest bezpłatna i niezobowiązująca! Kupujący płaci prowizję tylko i wyłącznie w przypadku zakupu danej nieruchomości. Obsada Biura Solid-Nieruchomości ul. Wojska Polskiego 27/67 09-500 Gostynin (budynek Poczty Polskiej) Niniejsza oferta została przygotowywana na postawie informacji uzyskanej od właściciela oraz oględzin i zdjęć nieruchomości wykonanych przez BON Solid. Jednak wszelkie informacje w niej zawarte mogą ulegać aktualizacji. W związku z czym dane zawarte w ogłoszeniu mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu Cywilnego.
Dom do remontu w cenie mieszkania! Dom do remontu w cenie mieszkania! Na sprzedaż oferujemy komfortowy dom jednorodzinny o powierzchni użytkowej 71 m², usytuowany na działce o powierzchni 460 m² w spokojnej i dobrze skomunikowanej części Gostynina. Budynek został wybudowany w 1966 roku w technologii tradycyjnej, z dbałością o trwałość i funkcjonalność. Konstrukcja domu obejmuje stropy częściowo drewniane oraz żelbetowe, a dach w układzie krokwiowym pokryty papą gwarantuje solidność i odporność na warunki atmosferyczne. Elewacja została docieplona styropianem o grubości 10 cm, co zapewnia dobrą izolację termiczną i przyczynia się do efektywnego ogrzewania. Wnętrze domu składa się z trzech pokoi, z których jeden jest przechodni, łazienki, ganku, strychu oraz przestronnej, ogrzewanej piwnicy, oferującej dodatkową przestrzeń użytkową. Podłogi wykończone są w części drewnem, a w części wylewką, co stwarza szerokie możliwości aranżacyjne i adaptacyjne. Stolarka okienna to nowoczesne plastikowe okna dwuszybowe, zapewniające komfort akustyczny i termiczny. Nieruchomość posiada pełne uzbrojenie w media miejskie, w tym ogrzewanie oraz ciepłą wodę z sieci miejskiej, co znacząco podnosi komfort codziennego użytkowania oraz wpływa na ekonomię eksploatacji budynku. Na działce znajduje się murowany garaż oraz niewielki budynek gospodarczy, które dodatkowo zwiększają funkcjonalność całej posesji. Lokalizacja domu jest niezwykle atrakcyjna – w sąsiedztwie znajduje się pełna infrastruktura miejska, w tym sklepy, placówki edukacyjne oraz punkty usługowe, a także wygodny dostęp do komunikacji publicznej. Spokojna okolica i otoczenie zabudowy jednorodzinnej zapewniają ciszę i prywatność, a jednocześnie komfort miejskiego życia. Oferta stanowi znakomitą propozycję dla osób poszukujących solidnego domu z potencjałem do zamieszkania lub dalszej modernizacji oraz dla inwestorów. Zapraszamy do kontaktu w celu uzyskania szczegółowych informacji oraz umówienia prezentacji nieruchomości. Cena: 290 000 zł do negocjacji! Prezentacja w naszym biurze jest bezpłatna i niezobowiązująca! Kupujący płaci prowizję tylko i wyłącznie w przypadku zakupu danej nieruchomości. Obsada Biura Solid-Nieruchomości ul. Wojska Polskiego 27/67 09-500 Gostynin (budynek Poczty Polskiej) Niniejsza oferta została przygotowywana na postawie informacji uzyskanej od właściciela oraz oględzin i zdjęć nieruchomości wykonanych przez BON Solid. Jednak wszelkie informacje w niej zawarte mogą ulegać aktualizacji. W związku z czym dane zawarte w ogłoszeniu mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu Cywilnego.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama