Reklama

Wiata przystankowa – czym powinna się charakteryzować?

Przystanek autobusowy czy też tramwajowy to wyznaczone i odpowiednio oznakowane miejsce, w którym pasażerowie mogą bezpiecznie wejść do pojazdu komunikacji miejskiej lub go opuścić. Najczęściej w takim miejscu znajduje się wiata przystankowa. Pierwsze przystanki pojawiły się wraz z rozwojem komunikacji miejskiej. Na początku większość z nich była oznaczona jedynie słupkiem z rozkładem jazdy, często wyrabianym przez rzemieślników. Natomiast wiaty dla oczekujących spotykane były tylko na terenach podmiejskich. Pierwsze wiaty powojenne pojawiły się około 1946 roku i były drewniane, kryte eternitem lub blachą. Początkowo stały tylko na przystankach trolejbusów, potem zaczęły pojawiać się też na pętlach autobusowych i tramwajowych.

Wiata przystankowa przepisy

Wiaty przystankowe są traktowane jako minimum do zapewniania komfortu pasażerom podczas oczekiwania na przyjazd miejskiego środka transportu. Najczęściej stosowanym w Polsce rozwiązaniem są wiaty przystankowe złożone z trzech ścian bocznych pokrytych dachem. Ściany najczęściej są przeszklone, dzięki czemu możliwa jest wygodna obserwacja otoczenia. Wiaty takie stanowią skuteczną ochronę przed negatywnym działaniem czynników zewnętrznych jak wiatr, deszcz czy śnieg.

Reklama

Dodatkowo wiata musi zapewnić osobom przebywającym w jej obszarze bezpieczeństwo. Konstrukcja przystanku powinna być wytrzymała, trwała, całość musi być przymocowana do podłoża za pomocą kotwienia. Solidne i trwale wykonane fundamenty zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa, nawet przy bardzo silnym wietrze. 

Nowoczesne wiaty przystankowe 

Jednym z głównych elementów charakteryzujących dobrą wiatę przystankową jest zadaszenie. Powinno ono zapewniać ochronę przed słońcem i deszczem. Dodatkowo wiata przystankowa, zwłaszcza w dużej aglomeracji powinna być obiektem spójnym stylistycznie z otoczeniem i małą architekturą miejską. Dobrze zaprojektowane wiaty są estetyczne i harmonizują z innym elementami znajdującymi się w jej pobliżu. Każdy przystanek powinien być wyposażony w tablicę informacyjną, na której znajdują się godziny odjazdu i przyjazdu autobusów lub tramwajów. Kolejnym ważnym elementem wiaty przystankowej są wygodne siedziska. Mogą to być ławki drewniane lub wykonane z PCV. Muszą być wytrzymałe, wygodne i łatwe do utrzymania w czystości. 

Wiata przystankowa jest niezbędnym elementem małej architektury miejskiej. Poza funkcjami ochronnymi przed czynnikami zewnętrznymi powinna również zapewniać oczekującym na autobus maksimum bezpieczeństwa. Ważne, aby wiata była stabilnie przymocowana do podłoża i chroniła przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ogłoszenia
Tiguan świetny stan , niski przebieg ! Tiguan świetny stan , niski przebieg ! W pełni sprawny, trzyma olej, Możliwość sprawdzenia na stacji diagnostycznej i miernikiem - bezwypadkowy ! Paliwo-Benzyna Manualna skrzynia biegów- 6 biegowa Moc sinika- 122 KM / 90 kW Na przednie koła Pojemność silnika-1390 ccm Klasy emisji-EURO 5 Emisja CO2-152 g/km Wyposażenie: System start stop Rodzaj nadwozia-SUV Drzwi-5 Kolor-Czarny Stan- Nieuszkodzone Kraj Pochodzenia-Republika Czeska Kluczyki-2 sztuki Numer VIN- WVGZZZ5NZDW102810 Tapicerka- Z tkaniny (tapicerka oryginalna - brak uszkodzeń ) Podgrzewane siedzenia przednie - oba Elektrycznie otwierane szyby przednie i tylne Gniazdo (połączenie 12V) w bagażniku/przestrzeni ładunkowej Prawe przednie siedzenie z regulacją wysokości Elektryczny hamulec postojowy Przedni uchwyt na napoje Regulowana kolumna kierownicy Tylna kanapa dzielona System wspomagania ruszania pod górę Kamera cofania z kolorowym wyświetlaczem, sygnałem dźwiękowym i sugerowanym torem jazdy System automatycznego parkowania !!! Tempomat Bluetooth Kierownica wielofunkcyjna z bogatym systemem komputera pokładowego System audio CD MP3 System multimedialny Wyświetlacz temperatury zewnętrznej ABS ASR Czujnik ciśnienia opon Elektron. Dyferencjał różnicowy (EDS) ISOFIX Immobilizer Kurtyny powietrzne Pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości z przodu Poduszka powietrzna po stronie kierowcy/pasażera Poduszka powietrzna po stronie pasażera może być wyłączona Wspomaganie hamowania Relingi dachowe Skórzana rączka dźwigni zmiany biegów Wspomaganie kierownicy Felgi aluminiowe Przyciemniane szyby Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa opony letnie Przegląd aktualny ważny do 19.12.2025 Zapraszam do kontaktu i obejrzenia samochodu, a także jazdy próbnej. Duży komfort jazdy. NUMER KONTAKTOWY-500 307 556
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama