Reklama
Reklama

Automaty górą, Toyota wygrywa z Oplem, a chińskie auta zyskują zaufanie

Jakie auta królowały w wyszukiwaniach Polaków w 2024 roku? Które marki znalazły się na podium, a jakie trendy mogą zaskoczyć? Najnowszy raport Internetowy Samochód Roku 2024 OTOMOTO pokazuje zmieniający się krajobraz polskiej motoryzacji. Po raz pierwszy na rynku samochodów używanych popularniejsze od manuali stały się automaty, a Toyota wyprzedziła Opla. Pewne aspekty pozostają jednak bez zmian: rośnie zainteresowanie hybrydami i SUV-ami, na rynku wtórnym nadal królują sprawdzone modele niemieckie i japońskie. Chińskie marki coraz śmielej wkraczają na nasz rynek i kuszą atrakcyjnymi cenami. Co jeszcze wydarzyło się w motoryzacyjnym świecie?
  • Źródło: OTOMOTO

Rynek wtórny rośnie

Rok 2024 wyraźnie pokazał, że Polacy nie boją się kupować aut z drugiej ręki - ogólna liczba rejestracji wzrosła aż o 26%! W dużej mierze to indywidualni klienci decydowali się na zakup pojazdów z rynku wtórnego - zaobserwowano 28% wzrostu. Firmy wybierały głównie auta w wieku 5-10 lat (41%). Natomiast osoby prywatne postawiły przede wszystkim na starsze auta, ponad 10-cio letnie, które stanowiły aż 73% wszystkich rejestracji.

Zmiany w cenach i zainteresowaniach kupujących

Po raz pierwszy od dłuższego czasu można było zauważyć niewielki spadek średniej ceny młodych aut używanych (1-2 lata). Mimo tego, auta w cenie do 50 tys. zł ciągle dominowały i stanowiły lwią część ofert - 61%. Jednocześnie coraz więcej osób kierowało swoje zainteresowania ku pojazdom w przedziale 100-150 tys. zł, co pokazuje, że Polacy chętniej myślą o inwestycjach w auta z wyższej półki.

Jeśli auto używane to kilkuletni egzemplarz zza Odry

W rankingu aut używanych niezmiennie królują marki zza naszej zachodniej granicy, a kultowy Volkswagen Golf po kilku latach powrócił na podium wyszukiwań. Zaszczytne miejsce lidera zajęło BMW Serii 3, tuż za nim uplasowało się Audi A4. Co się zmieniło? Jeśli spojrzymy na ulubione marki Polaków, Toyota - po raz pierwszy od dekady - wyprzedziła Opla.

W 2024 roku kierowcy poszukujący samochodów używanych coraz chętniej spoglądali za ocean - wzrosło zainteresowanie pojazdami z USA i Kanady. Po raz pierwszy w historii raportu przewagę nad manualnymi skrzyniami biegów zyskały automaty. Nadal zdecydowana większość wyszukiwanych aut na rynku wtórnym - ponad 95% - to modele spalinowe. Największą uwagę kupujących przyciągały auta w wieku 5-6 lat. Czarny kolor lakieru powoli wychodzi z mody - coraz więcej osób szuka białych samochodów.

Jeśli nowe auto to szary SUV w automacie

Podobnie jak w ubiegłym roku liderem pośród pojazdów nowych jest Cupra Formentor. Duży skok w rankingu odnotowała uplasowana na 2. miejscu Škoda Superb, która w poprzedniej edycji raportu zajmowała 7. miejsce.

Co drugie wyświetlenie ogłoszenia na OTOMOTO dotyczyło segmentu SUV-ów. Kierowcy zdecydowanie stawiają na automatyczne skrzynie biegów - prawie 84% wyświetlonych ofert dotyczyło takich modeli. Zainteresowanie tradycyjnymi silnikami spalinowymi co prawda spada, ale nie rośnie popularność aut elektrycznych. Wyraźnie w górę idą natomiast hybrydy, zarówno klasyczne, jak i plug-in. Wśród preferencji dotyczących kolorów nowych aut dominują szarość i czerń.

Coraz więcej droższych aut

W 2024 roku znacznie wzrosła liczba ofert samochodów nowych z przedziału cenowego 100-200 tys. złotych (43% wszystkich wyświetleń). Jednocześnie spadła liczba ogłoszeń pojazdów za mniej, niż 100 tys. złotych.

Ubiegły rok był kolejnym, rekordowym pod względem udziału pojazdów z segmentu premium w rejestracjach samochodów. Jego udział w rejestracjach nowych samochodów osobowych to już 23,5% - wzrost o 18% w porównaniu do 2023. Blisko 3% wyświetleń dotyczyło samochodów za ponad 1 milion złotych.

Elektromobilność w odwrocie, hybrydy zyskują popularność

Na rynku nowych aut zauważalny jest spadek zainteresowania samochodami elektrycznymi. Zamiast nich, coraz więcej osób wybiera hybrydy - zarówno te klasyczne, jak i plug-in. Można to uznać za m.in. efekt czasowego zawieszenia programu „Mój Elektryk" oraz braku dopłat do używanych elektryków.

Motoryzacja z Dalekiego Wschodu na fali wznoszącej

Polacy zainteresowani autami nowymi coraz częściej decydowali się na zakup chińskich marek. Według danych CEPiK, w 2024 roku zarejestrowano w Polsce więcej nowych modeli MG, niż Citroëna czy Seata. Łączna liczba rejestracji samochodów chińskich producentów w Polsce przekroczyła 10 tysięcy. Ta tendencja widoczna jest na także na OTOMOTO. W 2024 roku na platformie wystawiono ponad 2,5 tysiąca ofert z samochodami z Dalekiego Wschodu, większość z silnikami benzynowymi. Największą dynamikę możemy zobaczyć jednak wśród chińskich pojazdów elektrycznych. Liczba ich ofert (nowych i używanych) wzrosła rok do roku o 1540%.

Materiały graficzne do pobrania na: https://pap-mediaroom.pl/biznes-i-finanse/automaty-gora-toyota-wygrywa-z-oplem-chinskie-auta-zyskuja-zaufanie-polakow-raport

Więcej informacji w raporcie Internetowy Samochód Roku 2024.


 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ogłoszenia
Stacja Paliw Orlen Stacja Paliw Orlen STANOWISKO PRACY – KASJER, OBSŁUGA KLIENTA Franczyzowa Stacja PKN Orlen S.A. nr. 7496, Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo, tel.: 795 119 093. KORZYŚCI Aby zatrudniać najlepszych pracowników, musimy stworzyć im najlepsze warunki pracy. Dlatego podejmując pracę w Petrokan Polska, która jest oficjalnym przedstawicielem PKN Orlen możesz liczyć na: STABILNE ZATRUDNIENIE Stabilność zatrudnienia w Grupie Petrokan to dużo więcej niż tylko umowa o pracę. Nasza grupa dynamicznie się rozwija, pomimo trudnych warunków ekonomicznych. Wielu z naszych pracowników jest z nami od dawna. Wielu rozwija się na różnych płaszczyznach zmieniając działy w firmie - rozwój naszych pracowników i ich poczucie bezpieczeństwa są dla nas najważniejsze. MOŻLIWOŚCI ROZWOJU Kluczowym kapitałem Grupy Petrokan są zatrudnieni w niej ludzie, dlatego inwestujemy w kształcenie naszych pracowników i wspieramy ich w podnoszeniu swoich kwalifikacji. Blisko 90% naszych obecnych menedżerów objęło stanowiska w wyniku awansów wewnętrznych. Doceniamy zaangażowanych pracowników, oferując możliwość obejmowania kolejnych stanowisk w strukturze organizacyjnej. Przygotowujemy szereg szkoleń, prezentacji itp. Wkładamy wraz z PKN Orlen wiele wysiłku w odpowiedni dobór i organizację szkoleń oraz we wdrożenie zdobytych umiejętności w codzienną pracę. PROGRAM RABATOWY Podejmując zatrudnienie w naszej firmie otrzymasz dodatkowy upust na zakup paliwa. KONKURENCYJNE WYNAGRODZENIE Na wybranych stanowiskach masz szansę otrzymywać premie uzależnione od wyników Twojej pracy. OPIS STANOWISKA • profesjonalna obsługa Klienta • doradztwo w zakresie doboru oferowanych przez nas produktów • doradztwo w zakresie promocji oraz programów lojalnościowych • budowanie długofalowych relacji z Klientem • dbanie o szerokorozumianą estetykę stacji paliw MILE WIDZIANE: • doświadczenie w sprzedaży i obsłudze klienta • łatwość nawiązywania kontaktów oraz budowania relacji z klientem • optymizm, rzetelność i zaangażowanie w pracę • wysoka kultura osobista i punktualność OFERUJEMY: • stabilne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę (pełny etat) • atrakcyjne wynagrodzenie i benefity dodatkowe • możliwość rozwoju zawodowego • przyjazną atmosferę w pracy REKRUTACJA: CV ze zdjęciem proszę przesyłać na adres mailowy: [email protected] (zastrzegamy sobie prawo do odpowiadania tylko na wybrane oferty) lub zapraszamy osobiście od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00, na Stację Paliw PKN Orlen w Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo Prosimy o dopisanie w CV następujących klauzul: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji, zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych z dn. 29.08.97 roku (Dz. Ust Nr 133 poz. 883).” oraz „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Petrokan Polska Sp. z o.o. z siedzibą we Włocławku przy ul. Al. Chopina 2/4, a zawartych w CV na potrzeby obecnego oraz przyszłych procesów rekrutacji“.
NAJPOPULARNIEJSZE
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama