Czym jest glottodydaktyka?
Glottodydaktyka może brzmieć trochę tajemniczo, ale to po prostu nauka o tym, jak skutecznie uczyć języków obcych. Łączy elementy językoznawstwa, psychologii, pedagogiki i kulturoznawstwa – czyli wszystkiego, co pomaga lepiej zrozumieć, jak ludzie przyswajają język. Współczesna glottodydaktyka cały czas się rozwija. Korzysta z dorobku neurolingwistyki, sięga po nowe technologie i opiera się na wiedzy z zakresu psychologii poznawczej.
W przypadku glottodydaktyki polonistycznej chodzi o tę część dziedziny, która skupia się na nauczaniu języka polskiego osób nieposługujących się nim od urodzenia. Tłumaczenie zasad gramatycznych i słownictwa to tylko jeden z elementów tej pracy. Równie ważne jest pokazanie, jak język funkcjonuje w codziennych sytuacjach. Nauczanie obejmuje także interpretowanie żartów, rozpoznawanie niuansów i odnajdywanie się w polskiej mentalności.
Język polski jako obcy – codzienna praktyka i konkretne wyzwania
Nauczanie polskiego jako obcego wymaga konsekwencji i cierpliwości. Siedem przypadków, aspekt dokonany i niedokonany, palatalizacja, ubezdźwięcznienie (desonoryzacja) – zjawiska intuicyjne dla osoby wychowanej w tym języku, dla uczącego się mogą być źródłem trudności.
Zadaniem nauczyciela jest przekładanie złożonych zasad na treści zrozumiałe i przydatne w praktyce. Pomocne okazują się gry, piosenki oraz materiały audiowizualne. Przykład czasowników „iść” i „chodzić” można zilustrować krótką scenką. Różnicę między zdaniami „jestem w domu” a „idę do domu” dobrze obrazuje rysunek lub gest.
Każdy uczeń kieruje się inną motywacją. Dla jednej osoby język staje się narzędziem zawodowym, dla innej wiąże się z zainteresowaniami albo z potrzebą odnalezienia się w nowym otoczeniu. Rola nauczyciela polega na dopasowaniu metod do konkretnej osoby i jej celu.

Zdobądź przygotowanie do nauczania
Podyplomowe studia pedagogiczne to konkretne przygotowanie do pracy w glottodydaktyce. Zajęcia prowadzą metodycy i praktycy z wieloletnim doświadczeniem. Przez trzy semestry zdobywasz wiedzę z metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, gramatyki funkcjonalnej, pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracyjnym, podstaw prawa oświatowego oraz wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji.
W przypadku, gdy posiadasz kwalifikacje pedagogiczne, możesz pracować jako nauczyciel języka polskiego jako obcego – zarówno w szkole, jak i poza nią. Jeśli nie masz takiego przygotowania, nic straconego! Zdobywasz kompetencje lektora, który prowadzi zajęcia w szkołach językowych, na kursach lub indywidualnie. Jako absolwent masz także możliwość samodzielnego prowadzenia działalności edukacyjnej.
Jeśli interesuje Cię glottodydaktyka - studia podyplomowe w tym zakresie przygotowują do nowoczesnej, świadomej pracy z uczniem – zarówno pod względem metodycznym, jak i kulturowym.
Więcej informacji na studia-pedagogiczne.pl.