Z najnowszego raportu o zagrożeniach społecznych w Gostyninie wynika, że:
- 61,7% uczniów było świadkiem przemocy w szkole
- 35,5% uczniów osobiście doświadczyło przemocy w szkole, 5,7% doświadcza jej codziennie
- 21,8% uczniów nie czuje się w szkole bezpiecznie
- 23,4% uczniów przyznaje, że boi się innych uczniów w szkole.
To nie są tylko liczby – to nasze dzieci, ich emocje, codzienność, czasem ich walka o przetrwanie.
Dla nauczycieli to sygnał, że edukacja profilaktyczna i empatia w relacjach szkolnych są równie ważne jak wyniki w nauce.
Dla rodziców – że rozmowa, granice i uważność mogą być ważniejsze niż kolejna dobra ocena.
Uczeń, który każdego dnia skupia się na przetrwaniu w szkole, nie ma siły, by się rozwijać, marzyć i wierzyć w siebie.
Dlatego ważne jest odpowiednie rozpoznanie i reagowanie na przemoc – zawsze, niezależnie od tego, czy dotyczy ona Twojego dziecka, kolegi z klasy czy ucznia z innej szkoły.
Ważne pytania do refleksji:
- Jak my – dorośli – możemy sprawić, by szkoła była miejscem wsparcia, a nie stresu?
- Czy uczymy dzieci, jak radzić sobie z emocjami i presją?
- Jak i czy reagujemy, gdy widzimy przemoc – w klasie, na boisku, w Internecie?
- Czy nauczyciele mają dziś wystarczające narzędzia, by skutecznie reagować na przemoc?
- Czy rodzice wiedzą, jak rozpoznać, że ich dziecko boi się szkoły?
- Jak możemy razem odbudować klimat szacunku i wsparcia w szkolnych murach?






















































Napisz komentarz
Komentarze