Hiszpańskie horyzonty w Erasmus+
W dniach 1–7 listopada 2025 roku piętnaścioro uczniów Szkoły Podstawowej im. Andrzeja Małkowskiego w Szczawinie Kościelnym, pod opieką nauczycieli, wzięło udział w wyjątkowym wyjeździe do Malagi w ramach programu Erasmus+. Celem projektu była nauka poprzez doświadczenie – poznawanie języka, kultury, historii oraz codziennego życia mieszkańców Andaluzji.
Od Sewilli do Malagi – wrażenia
Podróż rozpoczęła się na lotnisku w Warszawie, skąd uczestnicy wyruszyli samolotem do Sewilli. Już sam lot dostarczył wielu emocji, szczególnie tym, którzy po raz pierwszy lecieli w przestworzach. Następnie grupa udała się w stronę Malagi, podziwiając po drodze malownicze krajobrazy południowej Hiszpanii. Dominowały w nim rozległe gaje oliwne i górzyste tereny. Malaga powitała wszystkich piękną, słoneczną pogodą i temperaturą 25°C, co od razu wprowadziło beztroski, wakacyjny nastrój.
Pierwsze kroki po Maladze
Już pierwszego dnia rozpoczęto zwiedzanie miasta. Uczniowie przeszli przez artystyczną dzielnicę Soho, znaną z kolorowych murali i street artu, a następnie dotarli na promenadę Muelle Uno, gdzie cumowały luksusowe jachty oraz statki wycieczkowe. Mijając nowoczesne Centre Pompidou – Muzeum Sztuki Współczesnej i pełne zapachu róż ogrody, grupa weszła na wzgórze Castillo de Gibralfaro. Choć wspinaczka była wymagająca, widoki z punktu Mirador oraz ze szczytu warowni wynagrodziły każdy trud. Nie zabrakło również wizyty na słynnej plaży Malagueta, gdzie młodzież zrobiła pamiątkowe zdjęcia przy charakterystycznym napisie. Spacerując przez park pełen palm, bananowców i strelicji, uczestnicy wrócili do mieszkania, by zakończyć dzień kąpielą w basenie.
Wyprawa do Grenady
Drugi dzień przyniósł wizytę w niezwykłej Grenadzie – mieście o bogatej historii i arabskim dziedzictwie. Z tarasu widokowego San Nicolas uczniowie podziwiali zapierającą dech w piersiach panoramę z Alhambrą w tle. Odwiedzili Pałac Karola V, zajrzeli do Dobla de Oro, a na Plaza Isabel La Catolica zobaczyli pomnik królowej Izabeli I Kastylijskiej z kłaniającym się Krzysztofem Kolumbem. Niezwykłe wrażenie zrobiła monumentalna katedra, której budowa trwała aż 181 lat.
Spotkanie z rówieśnikami i współpraca międzynarodowa
W kolejnych dniach uczniowie dotarli do anglojęzycznej szkoły Colegio Andalucía, gdzie uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez asystentki z Euromind. Polacy prezentowali nasz kraj, jego symbole narodowe, tradycje, ciekawostki i szkołę, zaś Hiszpanie opowiadali o swoich doświadczeniach. Następnie wszyscy zaangażowali się w integracyjną grę Bingo, a zwycięzcy otrzymali drobne upominki. Podczas przerwy rozegrano niezwykły mecz w dwa ognie na boisku mieszczącym się dachu szkoły. Nieco później młodzież pracowała w międzynarodowych zespołach, rozwiązując zagadki i ilustrując charakterystyczne elementy swoich krajów – postaci, miejsca, potrawy, święta i zwyczaje.
Malaga – historia, sztuka i flamenco
Czas po zajęciach w grupach w szkole wykorzystywano na zwiedzanie Malagi z przewodniczką. Uczniowie zobaczyli Teatro Romano – ruiny rzymskiego teatru usytułowanego u stóp fortecy Alcazaba, podziwiali majestatyczną Katedrę Wcielenia, zwaną „La Manquita” („Jednoręka Dama”) oraz spacerowali po Placu Konstytucji i reprezentacyjnej ulicy Calle Marques de Larios. Wieczorem uczestnicy mieli okazję obejrzeć pełen pasji i emocji pokaz flamenco, który dostarczył niezapomnianych wrażeń.
Muzea, smaki i hiszpańska codzienność
Kolejny dzień rozpoczął się od degustacji tradycyjnych churrosów – hiszpańskich przekąsek, po czym młodzież kontynuowała rozpoczęty projekt integracyjny. Po południu w Museo de Malaga zostały przeprowadzone warsztaty, w trakcie których, pod okiem animatorki, uczniowie rozwiązywali przydzielone zadania.
Szóstego dnia uczestnicy odwiedzili targ Mercado Central – Atarazanas, zrobili pamiątkowe zakupy, a następnie udali się w rejs katamaranem po zatoce.
W siedzibie Euromind odbyło się uroczyste podsumowanie projektu, podczas którego wręczono certyfikaty uczestnictwa i zorganizowano wspólny poczęstunek. Dzień zwieńczyła gra w siatkówkę plażową oraz wieczór tapas z typowo andaluzyjskimi daniami – kalmarami, krokietami, pieczonymi ziemniakami i bakłażanami z miodem.
Powrót i refleksje
Ostatniego dnia, pełni wrażeń, nowej wiedzy i niezapomnianych wspomnień, uczniowie wraz z opiekunami powrócili do Polski.
Wyjazd do Malagi w ramach Erasmus+ okazał się nie tylko wspaniałą przygodą, ale także cennym doświadczeniem edukacyjnym. Uczestnicy mieli okazję doskonalić znajomość języka angielskiego, poznać kulturę i tradycje Hiszpanii, a przede wszystkim – przekonać się, że nauka poza szkolnymi murami potrafi być inspirująca i pełna emocji.








































































Napisz komentarz
Komentarze