Reklama
Reklama

Jak radzimy sobie z upałem w mieszkaniu?

Według wszelkich prognoz druga połowa roku ma być o wiele cieplejsza niż pierwsza. Pierwsze fale upałów dały się nam we znaki już w czerwcu. Jak sobie z nimi radzimy?

W większości z niewielkim efektem, m.in. dlatego, że nie wiemy, co właściwie wpływa na temperaturę w mieszkaniu – wynika z ankiety „Lato w mieszkaniu”, zrealizowanej przez Cordia Polska na przełomie czerwca i lipca 2021 r.

 

Najczęściej próbujemy pomóc sobie w czasie upałów, zasłaniając okna (67%), wietrząc mieszkanie (58%) i pijąc dużo napojów (68%). Sporo osób włącza też wentylator (48%). Nieco mniej popularnymi sposobami na radzenie sobie z gorącem jest wychodzenie z mieszkania w chłodniejsze miejsce (18%), robienie sobie zimnych kompresów czy rozwieszanie w mieszkaniu mokrych ręczników czy prześcieradeł (11%). Część ankietowanych w czasie upałów ogranicza też gotowanie (22%).

 

Mimo tych wszystkich zabiegów, wysoka temperatura w mieszkaniu to norma. Jak wynika z ankiety Cordia Polska, upały nie stanowią problemu tylko dla 16% ankietowanych, którzy mają w domu optymalną temperaturę. Dla kolejnych 9% nagrzewające się mieszkanie jest problemem tylko w teorii, bo ratuje ich klimatyzacja. Pozostali jednak spędzają letnie miesiące na mniej lub bardziej udanych próbach obniżenia temperatury w swoich czterech ścianach. 22% ankietowanych wprost przyznaje, że sobie z tym zadaniem nie radzi, a próby ochłodzenia mieszkania nic nie dają.

 

Nie wiemy, co wpływa na temperaturę w mieszkaniu

 

Możliwe, że walka z temperaturą byłaby bardziej wyrównana, gdybyśmy wiedzieli więcej o tym, co na nią wpływa. Tymczasem tylko 8% ankietowanych potrafi poprawnie zaznaczyć wśród wymienionych te czynniki, które mają znaczenie dla temperatury w mieszkaniu. O ile większość zdaje sobie sprawę z roli liczby i wielkości okien, ich ekspozycji na różne strony świata, a także kwestii piętra, na którym dane mieszkanie się znajduje, to wiedza o pozostałych, równie istotnych czynnikach jest raczej niewielka. Przykładowo z tego, że na wysoką temperaturę w mieszkaniu wpływa m.in. wilgotność powietrza i kolor elewacji, wie mniej niż co 2. respondent. Jeszcze mniej osób zdaje sobie sprawę, że rolę w domowych upałach odgrywają też m.in. używany sprzęt elektroniczny (28%) czy aranżacja przestrzeni, np. zastosowanie dywanów (15%).

 

– Kupując czy wynajmując mieszkanie, w którym planujemy spędzać dużo czasu latem, warto wziąć pod uwagę także to, czy lokal będzie się nagrzewał. Wpływają na to zarówno parametry budynku, jak kolor elewacji czy grubość ścian, jak i aranżacja otoczenia. Dla przykładu: im więcej zieleni, tym niższa temperatura na osiedlu. Nie bez znaczenia jest piętro, na którym znajduje się mieszkanie, a także ekspozycja okien. Najgoręcej będzie w mieszkaniach na wysokich piętrach, które mają ekspozycję południową i południowo-zachodnią. To popularne mieszkania, jasne i słoneczne, jednak to właśnie one najszybciej się nagrzewają. Jak sobie z tym radzić? Pomaga, jeśli mieszkania są przewietrzane na tzw. „przestrzał”, czyli z oknami ulokowanymi na przeciwległych elewacjach lub narożnikowo. Liczy się także sama aranżacja przestrzeni. Dywany, grube zasłony i inne tego typu „ozdoby” skutecznie utrzymują ciepło. Plama słońca na dywanie może oddawać w lecie tyle energii, ile wysokiej klasy grzejnik! Warto o tym pamiętać - podpowiada Łukasz Węcławski, Dyrektor ds. Architektury w Cordia Polska. Ankieta „Lato w mieszkaniu” została zrealizowana na przełomie czerwca i lipca 2021 r. internetowo na próbie 161 respondentów – mieszkańców miast i budynków wielorodzinnych.

 

Cordia jest jedną z największych grup deweloperskich i inwestycyjnych na rynku nieruchomości mieszkaniowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Jest silną i dobrze znaną marką obecną w średnim i średnio-wysokim sektorze rynku sprzedaży na Węgrzech, w Polsce i Rumunii, realizuje także dwa projekty pilotażowe w Hiszpanii. W 2020 r. kupiła brytyjską firmę deweloperską Blackswan Property, a także 15,9% udziałów w Argo Properties NV, duńskiej firmie aktywnej na rynkach mieszkaniowym i rewitalizacji miast w Niemczech. Na polskim rynku została właścicielem spółki deweloperskiej Polnord. Wszystkie z tych transakcji zostały częściowo sfinansowane z funduszy pozyskanych z emisji obligacji przeprowadzonej w ramach Bond Funding for Growth Scheme, programu uruchomionego przez Narodowy Bank Węgier. Cordia Group ma 20 lat doświadczenia i jest dumnym laureatem wielu międzynarodowych nagród, w tym: „ULI Global Awards for Excellence” przyznanym przez ULI, „Best Mixed Use Project in Europe” International Property Awards, Bloomberg TV, The New York Times, a także „Best Purpose Built Project Worldwide” przyznanym przez International Real Estate Federation (FIABCI).

 

Katarzyna Sołowiej

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ogłoszenia
Stacja Paliw Orlen Stacja Paliw Orlen STANOWISKO PRACY – KASJER, OBSŁUGA KLIENTA Franczyzowa Stacja PKN Orlen S.A. nr. 7496, Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo, tel.: 795 119 093. KORZYŚCI Aby zatrudniać najlepszych pracowników, musimy stworzyć im najlepsze warunki pracy. Dlatego podejmując pracę w Petrokan Polska, która jest oficjalnym przedstawicielem PKN Orlen możesz liczyć na: STABILNE ZATRUDNIENIE Stabilność zatrudnienia w Grupie Petrokan to dużo więcej niż tylko umowa o pracę. Nasza grupa dynamicznie się rozwija, pomimo trudnych warunków ekonomicznych. Wielu z naszych pracowników jest z nami od dawna. Wielu rozwija się na różnych płaszczyznach zmieniając działy w firmie - rozwój naszych pracowników i ich poczucie bezpieczeństwa są dla nas najważniejsze. MOŻLIWOŚCI ROZWOJU Kluczowym kapitałem Grupy Petrokan są zatrudnieni w niej ludzie, dlatego inwestujemy w kształcenie naszych pracowników i wspieramy ich w podnoszeniu swoich kwalifikacji. Blisko 90% naszych obecnych menedżerów objęło stanowiska w wyniku awansów wewnętrznych. Doceniamy zaangażowanych pracowników, oferując możliwość obejmowania kolejnych stanowisk w strukturze organizacyjnej. Przygotowujemy szereg szkoleń, prezentacji itp. Wkładamy wraz z PKN Orlen wiele wysiłku w odpowiedni dobór i organizację szkoleń oraz we wdrożenie zdobytych umiejętności w codzienną pracę. PROGRAM RABATOWY Podejmując zatrudnienie w naszej firmie otrzymasz dodatkowy upust na zakup paliwa. KONKURENCYJNE WYNAGRODZENIE Na wybranych stanowiskach masz szansę otrzymywać premie uzależnione od wyników Twojej pracy. OPIS STANOWISKA • profesjonalna obsługa Klienta • doradztwo w zakresie doboru oferowanych przez nas produktów • doradztwo w zakresie promocji oraz programów lojalnościowych • budowanie długofalowych relacji z Klientem • dbanie o szerokorozumianą estetykę stacji paliw MILE WIDZIANE: • doświadczenie w sprzedaży i obsłudze klienta • łatwość nawiązywania kontaktów oraz budowania relacji z klientem • optymizm, rzetelność i zaangażowanie w pracę • wysoka kultura osobista i punktualność OFERUJEMY: • stabilne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę (pełny etat) • atrakcyjne wynagrodzenie i benefity dodatkowe • możliwość rozwoju zawodowego • przyjazną atmosferę w pracy REKRUTACJA: CV ze zdjęciem proszę przesyłać na adres mailowy: [email protected] (zastrzegamy sobie prawo do odpowiadania tylko na wybrane oferty) lub zapraszamy osobiście od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00, na Stację Paliw PKN Orlen w Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo Prosimy o dopisanie w CV następujących klauzul: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji, zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych z dn. 29.08.97 roku (Dz. Ust Nr 133 poz. 883).” oraz „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Petrokan Polska Sp. z o.o. z siedzibą we Włocławku przy ul. Al. Chopina 2/4, a zawartych w CV na potrzeby obecnego oraz przyszłych procesów rekrutacji“.
NAJPOPULARNIEJSZE
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama