Reklama
Reklama

60 procent konsumentów chce oszczędzać na jedzeniu. Kaufland przygotował raport o zakupach 

Choć Polacy zawsze chętnie korzystali z promocji, nigdy wcześniej nie odgrywały one tak istotnej roli jak obecnie - wynika z przygotowanego przez sieć Kaufland raportu „Jak kupują Polacy”. Inflacja przyczyniła się też do tego, że 60 proc. konsumentów chce oszczędzać na jedzeniu.

Według autorów raportu inflacja spowodowała, że polscy konsumenci coraz chętniej korzystają z promocji. Nawet jeśli wymaga to kupienia większej ilości towaru czy dodatkowej wizyty w sklepie. Najbardziej atrakcyjną dla konsumentów promocją - jak wynika z badania - jest rabat procentowy.

 

„Ulubiona promocja Polaków polega na prostym obniżeniu ceny. I nie mówimy o obniżce rzędu 5 proc. czy 10 proc., tylko od razu 20 proc. a najlepiej 50 proc. Promocja nie powinna być powiązana z innymi mechanizmami, na przykład, że klient musi coś wcześniej kupić za 100 zł” - tłumaczy Marcin Łojewski, członek zarządu Kaufland Polska.

 

Inflacja i niepewność - zdaniem autorów raportu - są głównymi przyczynami, dla których 41 proc. Polaków zmieniło swoje podejście do zakupów. Z badania wykonanego na zlecenie sieci Kaufland wynika, że 60 proc. konsumentów chce oszczędzać na jedzeniu, 40 proc. kupuje niedrogie lub tańsze produkty, zaś 38 proc. wybiera markę własną, będącą aktualnie w promocji.

 

Raport „Jak kupują Polacy” wskazuje, że marki własne - dotychczas kojarzone głównie z niższą ceną - cieszą się wśród konsumentów coraz lepszą opinią. Obecnie co piąta złotówka wydawana na produkty FMCG (red. produkty pierwszej potrzeby) dotyczy marek własnych. W 2022 roku ich udział w rynku osiągnął 21,3 proc., czyli o 0,9 p.p. więcej niż przed rokiem oraz o 2,8 p.p. więcej niż przed trzema latami. W sieci Kaufland w okresie marzec 2022 - styczeń 2023 sprzedaż produktów świeżych marek własnych, w porównaniu z analogicznym okresem sprzed roku, wzrosła o 17 proc.

 

Według autorów raportu strategie na oszczędzanie wśród Polaków to już nie tylko analiza produktów, które lądują w koszyku, ale również zmiana nawyków. Konsumenci coraz częściej poszukują tańszych odpowiedników ulubionych artykułów, rezygnują z produktów premium lub dokonują zmian w obrębie podobnej grupy produktowej (np. zamiana łososia na tańszą rybę). Coraz rzadziej również wybierają się do sklepu (przyzwyczajanie, które zostało po czasie pandemii).

 

Z badania wynika, że Polacy ostatnio częściej planują zakupy, ograniczają listę produktów, rezygnują z dodatkowych zakupów, takich jak wyposażenie domu, odzież czy obuwie, rzadziej chodzą do kina czy na koncerty, a także oszczędzają na wyjściach do restauracji. 

 

Autorzy raportu zauważyli również, że w ostatnich latach w Polsce nastąpił wzrost popularności programów lojalnościowych. Od 2019 roku liczba konsumentów korzystających z tego typu form promocji wzrosła o kilkanaście procent. Dziś z programów lojalnościowych korzysta blisko 3/4 klientów super- i hipermarketów oraz dyskontów.

 

Sieć Kaufland zbadała opinie swoich konsumentów, aby poznać ich zdanie na temat programów lojalnościowych. Jak się okazało, najbardziej zachęcająca do zakupu jest obniżka ceny produktu (87 proc. badanych). Możliwość zbierania punktów jest atrakcyjna dla 80 proc. konsumentów. Najmniej atrakcyjne są loterie i konkursy z nagrodami - 63 proc.

 

„Badania i opinie ekspertów, które zebraliśmy w publikacji >>Jak kupują Polacy<<, odzwierciedlają oczekiwania konsumentów, na które odpowiadamy z naszym programem lojalnościowym Kaufland Card” - mówi Paulina Katana, dyrektor Pionu Zakupu i Planowania Mediów oraz CRM w Kaufland Polska. Jej zdaniem dzięki Kaufland Card (program startuje 2 marca) uczestnicy będą mogli zaoszczędzić nie tylko podczas zakupów w Kauflandzie, ale także u partnerów sieci, którymi obecnie są m.in. Flixbus i BookBeat. „Kaufland Card to dostęp do szeregu korzyści odpowiadających na potrzeby naszych klientów, szczególnie teraz w dobie rosnącej inflacji. Na uczestników czekają m.in. specjalne oferty na produkty, punkty, które można wymieniać na rabaty czy extra kupony dopasowane do ich zwyczajów zakupowych” - dodaje Paulina Katana.

 

Na to, jak Polacy kupują, wpływ ma także świadomość ekologiczna konsumentów. Z raportu wynika, że klienci najczęściej zwracają uwagę na to, by przeciwdziałać marnowaniu żywności, na dobrostan zwierząt i wsparcie lokalnych producentów.

 

PAP MediaRoom

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ogłoszenia
Stacja Paliw Orlen Stacja Paliw Orlen STANOWISKO PRACY – KASJER, OBSŁUGA KLIENTA Franczyzowa Stacja PKN Orlen S.A. nr. 7496, Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo, tel.: 795 119 093. KORZYŚCI Aby zatrudniać najlepszych pracowników, musimy stworzyć im najlepsze warunki pracy. Dlatego podejmując pracę w Petrokan Polska, która jest oficjalnym przedstawicielem PKN Orlen możesz liczyć na: STABILNE ZATRUDNIENIE Stabilność zatrudnienia w Grupie Petrokan to dużo więcej niż tylko umowa o pracę. Nasza grupa dynamicznie się rozwija, pomimo trudnych warunków ekonomicznych. Wielu z naszych pracowników jest z nami od dawna. Wielu rozwija się na różnych płaszczyznach zmieniając działy w firmie - rozwój naszych pracowników i ich poczucie bezpieczeństwa są dla nas najważniejsze. MOŻLIWOŚCI ROZWOJU Kluczowym kapitałem Grupy Petrokan są zatrudnieni w niej ludzie, dlatego inwestujemy w kształcenie naszych pracowników i wspieramy ich w podnoszeniu swoich kwalifikacji. Blisko 90% naszych obecnych menedżerów objęło stanowiska w wyniku awansów wewnętrznych. Doceniamy zaangażowanych pracowników, oferując możliwość obejmowania kolejnych stanowisk w strukturze organizacyjnej. Przygotowujemy szereg szkoleń, prezentacji itp. Wkładamy wraz z PKN Orlen wiele wysiłku w odpowiedni dobór i organizację szkoleń oraz we wdrożenie zdobytych umiejętności w codzienną pracę. PROGRAM RABATOWY Podejmując zatrudnienie w naszej firmie otrzymasz dodatkowy upust na zakup paliwa. KONKURENCYJNE WYNAGRODZENIE Na wybranych stanowiskach masz szansę otrzymywać premie uzależnione od wyników Twojej pracy. OPIS STANOWISKA • profesjonalna obsługa Klienta • doradztwo w zakresie doboru oferowanych przez nas produktów • doradztwo w zakresie promocji oraz programów lojalnościowych • budowanie długofalowych relacji z Klientem • dbanie o szerokorozumianą estetykę stacji paliw MILE WIDZIANE: • doświadczenie w sprzedaży i obsłudze klienta • łatwość nawiązywania kontaktów oraz budowania relacji z klientem • optymizm, rzetelność i zaangażowanie w pracę • wysoka kultura osobista i punktualność OFERUJEMY: • stabilne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę (pełny etat) • atrakcyjne wynagrodzenie i benefity dodatkowe • możliwość rozwoju zawodowego • przyjazną atmosferę w pracy REKRUTACJA: CV ze zdjęciem proszę przesyłać na adres mailowy: [email protected] (zastrzegamy sobie prawo do odpowiadania tylko na wybrane oferty) lub zapraszamy osobiście od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00, na Stację Paliw PKN Orlen w Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo Prosimy o dopisanie w CV następujących klauzul: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji, zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych z dn. 29.08.97 roku (Dz. Ust Nr 133 poz. 883).” oraz „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Petrokan Polska Sp. z o.o. z siedzibą we Włocławku przy ul. Al. Chopina 2/4, a zawartych w CV na potrzeby obecnego oraz przyszłych procesów rekrutacji“.
NAJPOPULARNIEJSZE
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama