Reklama
Reklama

Borderline – wszyscy słyszeli, ale czy każdy rozumie?

Przeprowadzony wśród społeczności internetowej sondaż1 pokazuje, że znaczna większość użytkowników sieci spotkała się z terminem „borderline”. Jednak aż 92,1% badanych ocenia poziom świadomości społeczeństwa na ten temat jako niski. Czy Polacy wiedzą, czym jest i jak rozpoznać borderline? Jak wygląda codzienne życie osoby zmagającej się z tym zaburzeniem? Gdzie szukać pomocy? By zwiększyć wiedzę w tym zakresie i przeciwdziałać stygmatyzacji osób z borderline, w maju – miesiącu świadomości na temat tego zaburzenia – rusza kampania Borderline #kuZrozumieniuiAkceptacji, organizowana przez Fundację zPogranicza oraz agencję PR Hub. 

Sondaż przeprowadzony wśród społeczności internetowej wykazał, że aż 98,4% użytkowników sieci słyszało termin „borderline”, a ponad połowa zna kogoś z tym zaburzeniem osobowości. Ankietowali stwierdzili jednak, że społeczeństwo – w tym także specjaliści ochrony zdrowia psychicznego – nie wie wystarczająco dużo o borderline. Co piąta osoba przyznała, że sama ma niski poziom wiedzy na ten temat. W świadomości społecznej to wciąż swego rodzaju tabu, a osoby z borderline – które stanowią między 1,4 a 5,9% ogólnej populacji[1] – na każdym kroku spotykają się ze stygmatyzacją i brakiem zrozumienia.  Borderline – jak jest naprawdę?

 

Badani odpowiedzieli też na pytanie, czym charakteryzuje się osobowość z pogranicza. Uczestnicy najczęściej kojarzyli borderline z chwiejnością emocjonalną (96,4%); intensywnymi, lecz niestabilnymi związkami z innymi ludźmi (90,2%); impulsywnością i podejmowaniem ryzykownych działań (88,2%); niekontrolowanymi wybuchami gniewu (85,7%); zaburzeniami tożsamości (85,1%); a nawet zachowaniami lub próbami samobójczymi (78,7%).

 

To prawda, że zaburzenie dezorganizuje i utrudnia codzienne życie, a mnogość i powaga problemów z niego wynikających wiąże się z ogromnym cierpieniem zarówno osoby z zaburzeniem, jak i jej otoczenia. Jednak borderline to spektrum, co oznacza, że u każdej osoby z tym zaburzeniem może występować nie tylko inna kombinacja objawów, ale symptomy te mogą mieć również różne nasilenie.

 

– Mimo powagi problemów, jakie ze sobą niesie, borderline można z powodzeniem leczyć. Dużym utrudnieniem we wdrażaniu skutecznej terapii jest właśnie brak powszechnej wiedzy, z czym wiąże się to zaburzenie oraz zrozumienia ze strony otoczenia. Osoby z borderline są często wykluczane i krąży o nich wiele szkodliwych mitów. Chcemy to zmienić i dlatego wraz z agencją PR Hub stworzyliśmy kampanię uświadamiającą, edukującą i destygmatyzującą – mówi Anka Mrówczyńska, pomysłodawczyni kampanii i prezeska Fundacji zPogranicza. Borderline – ta kampania to wyjaśnia

 

Borderline #kuZrozumieniuiAkceptacji to kampania edukacyjna, której pomysł narodził się w głowie Anki Mrówczyńskiej. Inicjatorka projektu od wielu lat działa na rzecz osób zmagających się z borderline i jest autorką autobiograficznych książek o życiu z tym zaburzeniem.

 

Kampania ma na celu zwiększenie wiedzy społecznej na temat osobowości z pogranicza, jej najważniejszych cech, aby zmniejszyć stygmatyzację i uwrażliwić opinię publiczną na problemy i potrzeby ludzi, którzy żyją przecież obok nas. W ramach kampanii prowadzone będą również działania skierowane do osób z diagnozą borderline, ich rodzin i najbliższego otoczenia, a także do specjalistów ze środowiska psychiatrów i psychoterapeutów oraz osób decyzyjnych, aby zwrócić uwagę na trudności w dostępie do skutecznego leczenia.

 

– Z pacjentami z cechami osobowości borderline pracuję terapeutycznie od wielu lat, to również mój przedmiot zainteresowania w działalności naukowej. Widzę dużą potrzebę podniesienia świadomości na temat tego zaburzenia zarówno w społeczeństwie ogólnie, jak i w środowisku ochrony zdrowia psychicznego. Taka kampania była zwyczajnie potrzebna- podkreśla dr hab. prof. UŁ Monika Talarowska, członkini Komitetu Naukowego kampanii. Partnerstwo na rzecz edukacji

 

Partnerami merytorycznymi kampanii zostali: Polskie Towarzystwo Terapii Dialektyczno-Behawioralnej, Fundacja eFkropka, gabinet Bezpieczne Miejsce, blog emocje.pro oraz psycholog Monika Romanowska. W Komitecie Naukowym Kampanii znaleźli się: mgr Marcin Kramek (superwizor psychodynamiczny), mgr Maria Kulesza (doktorantka w Instytucie Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego Polskiej Akademii Nauk) oraz dr hab. nauk o zdrowiu Monika Talarowska (profesor Uniwersytetu Łódzkiego, specjalista psycholog kliniczny, neuropsycholog, certyfikowany psychoterapeuta CBT). Działania promocyjne i komunikacyjne zaplanowała i realizuje pro bono agencja PR Hub.

 

Więcej o borderline oraz o projekcie na stronie www.ZaburzenieBorderline.pl oraz na profilu kampanii na Facebooku.

 

1 Ankieta przeprowadzona w 2022 r. przez Fundację zPogranicza na grupie 610 osób.

2 D. J. Fox, Borderline. Życie na krawędzi, Sopot: GWP 2021, s. 25 jr.

jr.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ogłoszenia
Stacja Paliw Orlen Stacja Paliw Orlen STANOWISKO PRACY – KASJER, OBSŁUGA KLIENTA Franczyzowa Stacja PKN Orlen S.A. nr. 7496, Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo, tel.: 795 119 093. KORZYŚCI Aby zatrudniać najlepszych pracowników, musimy stworzyć im najlepsze warunki pracy. Dlatego podejmując pracę w Petrokan Polska, która jest oficjalnym przedstawicielem PKN Orlen możesz liczyć na: STABILNE ZATRUDNIENIE Stabilność zatrudnienia w Grupie Petrokan to dużo więcej niż tylko umowa o pracę. Nasza grupa dynamicznie się rozwija, pomimo trudnych warunków ekonomicznych. Wielu z naszych pracowników jest z nami od dawna. Wielu rozwija się na różnych płaszczyznach zmieniając działy w firmie - rozwój naszych pracowników i ich poczucie bezpieczeństwa są dla nas najważniejsze. MOŻLIWOŚCI ROZWOJU Kluczowym kapitałem Grupy Petrokan są zatrudnieni w niej ludzie, dlatego inwestujemy w kształcenie naszych pracowników i wspieramy ich w podnoszeniu swoich kwalifikacji. Blisko 90% naszych obecnych menedżerów objęło stanowiska w wyniku awansów wewnętrznych. Doceniamy zaangażowanych pracowników, oferując możliwość obejmowania kolejnych stanowisk w strukturze organizacyjnej. Przygotowujemy szereg szkoleń, prezentacji itp. Wkładamy wraz z PKN Orlen wiele wysiłku w odpowiedni dobór i organizację szkoleń oraz we wdrożenie zdobytych umiejętności w codzienną pracę. PROGRAM RABATOWY Podejmując zatrudnienie w naszej firmie otrzymasz dodatkowy upust na zakup paliwa. KONKURENCYJNE WYNAGRODZENIE Na wybranych stanowiskach masz szansę otrzymywać premie uzależnione od wyników Twojej pracy. OPIS STANOWISKA • profesjonalna obsługa Klienta • doradztwo w zakresie doboru oferowanych przez nas produktów • doradztwo w zakresie promocji oraz programów lojalnościowych • budowanie długofalowych relacji z Klientem • dbanie o szerokorozumianą estetykę stacji paliw MILE WIDZIANE: • doświadczenie w sprzedaży i obsłudze klienta • łatwość nawiązywania kontaktów oraz budowania relacji z klientem • optymizm, rzetelność i zaangażowanie w pracę • wysoka kultura osobista i punktualność OFERUJEMY: • stabilne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę (pełny etat) • atrakcyjne wynagrodzenie i benefity dodatkowe • możliwość rozwoju zawodowego • przyjazną atmosferę w pracy REKRUTACJA: CV ze zdjęciem proszę przesyłać na adres mailowy: [email protected] (zastrzegamy sobie prawo do odpowiadania tylko na wybrane oferty) lub zapraszamy osobiście od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00, na Stację Paliw PKN Orlen w Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo Prosimy o dopisanie w CV następujących klauzul: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji, zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych z dn. 29.08.97 roku (Dz. Ust Nr 133 poz. 883).” oraz „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Petrokan Polska Sp. z o.o. z siedzibą we Włocławku przy ul. Al. Chopina 2/4, a zawartych w CV na potrzeby obecnego oraz przyszłych procesów rekrutacji“.
NAJPOPULARNIEJSZE
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama