Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Krajowy Kongres Forów Skarbników – to tu zaczynają się zmiany

Już 11 marca 2025 roku rozpocznie się jedno z najważniejszych wydarzeń dla środowiska skarbników jednostek samorządu terytorialnego – VII Krajowy Kongres Forów Skarbników. Dwa dni Kongresu to świetna okazja do zgłębienia kluczowych zagadnień związanych z finansami JST, wymiany doświadczeń oraz wypracowania rozwiązań, które mogą usprawnić zarządzanie budżetami samorządowymi.
Reklama

Podczas dwóch dni intensywnych debat i paneli dyskusyjnych uczestnicy pochylą się nad najbardziej palącymi wyzwaniami finansowymi, które kształtują codzienność samorządów w całym kraju. 

Reklama

Kolejna edycja Kongresu odbędzie się pod hasłem „Budowanie przyszłości finansów JST: nowe regulacje, wyzwania i możliwości”. Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego organizuje największe i najważniejsze wydarzenie dedykowane środowisku Skarbników we współpracy z Krajową Radą Forów Skarbników JST, działającą przy Fundacji. 

Ostatni rok przyniósł istotne zmiany dla finansów samorządów w Polsce, które były wynikiem zarówno decyzji rządu, jak i globalnych trendów ekonomicznych. Do najważniejszych zmian, które wpłynęły na budżety gmin, powiatów i województw, można zaliczyć: zmiany w systemie podatkowym, wzrost wydatków na administrację i usługi publiczne, zwiększający się dostęp do wsparcia z funduszy krajowych i unijnych, zwiększenie odpowiedzialności za sektor energetyczny i mieszkalnictwo, zmiany w finansowaniu oświaty i służby zdrowia, wyzwania związane z inflacją i kryzysem energetycznym. Podczas tegorocznej edycji Kongresu nie zabraknie debat dot. tych kierunków tematycznych. 

Planowanie budżetów – jak przewidzieć nieprzewidywalne? 

Tworzenie budżetów JST oraz wieloletnich prognoz finansowych to skomplikowany proces, który wymaga dużej precyzji, wiedzy i umiejętności przewidywania przyszłych potrzeb finansowych. Skarbnicy muszą uwzględniać szereg zmiennych, takich jak dochody z podatków, subwencje, dotacje, a także wydatki na inwestycje, wynagrodzenia, czy inne zadania publiczne. Niepewne źródła finansowania, defragmentacja funduszy, konieczność spełniania określonych wskaźników – wszystko to sprawia, że realne planowanie dochodów i wydatków staje się coraz trudniejsze. Co więcej – bardzo często kluczowe dane budżetowe jednostki samorządowe otrzymują z opóźnieniem. Czy istnieje możliwość wprowadzenia regulacji, które uproszczą proces prognozowania? Jakie narzędzia mogą pomóc samorządom w optymalizacji procesu planowania? Na te i podobne pytania postaramy się odpowiedzieć podczas jednego z paneli. 

Jak uprościć podatki i opłaty lokalne? 

Jednym z kluczowych tematów Kongresu będzie dyskusja nad obecnym systemem podatków i opłat lokalnych. Mimo wielu lat oczekiwań, przepisy w tym zakresie nadal nie doczekały się kompleksowych zmian, które uprościłyby ich stosowanie i ograniczyły liczne wątpliwości interpretacyjne. Jakie bariery administracyjne najbardziej utrudniają codzienną pracę JST? Jakie zmiany legislacyjne mogłyby przynieść rzeczywiste uproszczenie systemu podatkowego? Czy samorządy mogą liczyć na zwiększenie dochodów bez nadmiernego obciążania mieszkańców? Uproszczenie podatków i opłat lokalnych to ważne zagadnienie, które może pomóc w zwiększeniu przejrzystości systemu podatkowego, zmniejszeniu biurokracji oraz poprawie efektywności administracji publicznej. Te pytania stanowić będą punkt wyjścia do wypracowania wspólnych postulatów, które mogą doprowadzić do realnych zmian.

 Kuriozalne przepisy – kiedy prawo zamiast pomagać, szkodzi? 

W teorii prawo powinno regulować działalność samorządów w sposób przejrzysty i przewidywalny. W praktyce jednak wiele przepisów zamiast usprawniać funkcjonowanie JST, prowadzi do absurdalnych sytuacji. W kontekście zarządzania finansami lokalnymi występują przypadki, gdzie przepisy prawne, choć stworzone z zamiarem poprawy zarządzania budżetami gmin czy powiatów, w praktyce wywołują odwrotny skutek. Jakie regulacje utrudniają sprawne zarządzanie finansami lokalnymi? Przyjrzymy się najbardziej problematycznym zapisom prawnym i wspólnie spróbujemy wypracować rekomendacje ich zmian w taki sposób, by w jednostkach samorządowych więcej było skupienia na realizacji zadań na rzecz mieszkańców, niż na biurokracji.

Fundacja co roku tworzy niezwykłą przestrzeń dla Skarbników gmin, powiatów i województw z całej Polski by kompleksowo rozmawiać o finansach w jednostkach samorządu terytorialnego. Kongres to także okazja do zaprezentowania nowoczesnych narzędzi, systemów IT i oprogramowania, które wspierają zarządzanie finansami w jednostkach samorządu terytorialnego. 

W ramach wydarzenia współpracę potwierdzili: Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego, Instytut Finansów Publicznych, NASK oraz Związki Samorządowe: Związek Powiatów Polskich, Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej, Unia Miasteczek Polskich, Związek Miast Polskich, Unia Metropoli.

Wydarzenie zostało objęte Patronatem Honorowym: Przewodniczącego Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej Sejmu Rzeczpospolitej Michała Krawczyka, Przewodniczącego Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Senatu Rzeczypospolitej Polskiej Zygmunta Frankiewicza. 

Co roku zapewniamy doskonałą możliwość wymiany doświadczeń, wiedzy oraz dyskusji na temat aktualnych wyzwań i rozwiązań związanych z zarządzaniem finansami samorządowymi. Skarbnicy reprezentujący wszystkie regiony Polski mają także okazję do podzielenia się dobrymi praktykami oraz innowacyjnymi rozwiązaniami, które pozwalają ulepszyć ich codzienną pracę. 

Wiemy, że tegoroczna edycja Kongresu cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem Skarbników i spotkała się z pozytywnym odbiorem wydarzenia jako najważniejszej debaty na temat spraw finansów JST, nad programem której jak co roku pracuje zespół FRDL z przedstawicielami zarządów forów skarbników, działających w całej Polsce.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 10°C Miasto: Gostynin

Ciśnienie: 1009 hPa
Wiatr: 23 km/h

Ogłoszenia
POŻYCZKI POD ZABEZPIECZENIE NIERUCHOMOSCIA NAWET NA 5 LAT POŻYCZKI POD ZABEZPIECZENIE NIERUCHOMOSCIA NAWET NA 5 LAT Zajmujemy się finansowaniem przedsiebiorców, rolnikow, start up. Prowadzimy działalność na terenie całej Polski i finansujemy wszystkie sektory gospodarki, niezależnie od stażu działalności- nawet na start, bez względu na BIK, historię i zdolność kredytową oraz pozostałe kryteria charakterystyczne dla banków Najważniejszym elementem każdej transakcji pozabankowej jest zabezpieczenie w postaci nieruchomosci- mieszkania, domu, dzialek, gruntow, lok li uzytkowych, biurowcow, hoteli i pensjonatow, inwestycji developerskich,,finansowanie na reszte ceny zakupu nieruchomosci Co ważne, oferujemy możliwość zabezpieczenia na 2. miejscu hipotecznym w szczególnych wypadkach. Nieruchomosc moze byc aktualnie w trakcie sprzedaży- oddluzamy, pozyczamy, pomagamy sprzedac, finansujemy tez mieszkania bez ksiag wieczystych. Pomoc prawna w skomplikowanych sytuacjach . Kwoty,ktore oferujemy to minimum 30000 a sięgaja 50 000 000 milionow .Czas kredytowania oraz raty miesieczne dopasowujemy do Twoich mozliwosci i charakterystyki dzialanosci. Mozliwe spłaty nawet do 5 lat jedna umowa lub z przedluzeniami zagwarantowanymi w umowie,mozliwa pożyczka do lat 10 przy kwotach do 120 000 Cel pozyczki moze byc dowolny zwiazany z prowadzeniem firmy-poprawienie płynnosci,splaty zus,us,finansowanie projektow firmowych Działamy skutecznie i bezpiecznie, oferte otrzymasz od nas nawet w ciagu 48 godzin bezplatnie. Jeżeli potrzebujesz szybkiego i bezstresowego załatwienia Twojej sprawy finansowej - zadzwoń- pomożemy, doradzimy, sfinansujemy. www.gotowka-podzastaw.letnet.pl podzastaw@int.pl 731531144
Cieśla/Zbrojarz/Betoniarz – Delegacje Cieśla/Zbrojarz/Betoniarz – Delegacje Firma z Wielkopolski, specjaliści od nawierzchni betonowych i asfaltowych, poszukują do swojego zespołu pracowników na stanowisko: Cieśla/Zbrojarz/Betoniarz Miejsce pracy: Cała Polska – delegacje. Wyjazdy z bazy sprzętowej w Strzałkowie (gm. Słupca). Chętnie porozmawiamy z ekipami z dalszych okolic. Zadania: • Wykonywanie prac związanych z betonowaniem i montażem, takich jak ustawianie szalunków, montaż zbrojenia, montaż elementów konstrukcyjnych i pomocniczych, ułożenie i wykończenie nawierzchni betonowej, • Wykonywanie prac związanych z układaniem i wyrównywaniem mieszanki betonowej oraz pielęgnacji betonu po betonowaniu. Wymagania: • Doświadczenie związane z nawierzchniami betonowymi – warunek konieczny, • Dobra organizacja pracy, fachowość, sumienność, zaangażowanie, • Gotowość do pracy w delegacji na terenie Polski, • Prawo jazdy kat. B, • Gotowość do pracy fizycznej w zmiennych warunkach pogodowych, • Chęć nauki nowych obowiązków. Gwarantujemy: • Atrakcyjne i stabilne warunki zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę, • Wynagrodzenie adekwatne do umiejętności: od 6000 zł do 10 000 zł netto w zależności od doświadczenia, • W delegacji: nocleg w hotelu, dojazdy autem firmowym, diety (55zł/dzień), • Premie zadaniowe, • Szkolenia zakończone uprawnieniami. Zainteresowanych prosimy o przesyłanie aplikacji lub kontakt telefoniczny 537 504 404 - Karolina. Nie odbieram? Napisz sms „betoniarz” – oddzwonię. Czekamy na Ciebie! KRAZ 13 471 Klikając w przycisk „Aplikuj” lub w inny sposób wysyłając zgłoszenie rekrutacyjne do BEREKER DOMINIS Sp. z o.o., zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zawartych w zgłoszeniu rekrutacyjnym w celu prowadzenia rekrutacji na stanowisko wskazane w ogłoszeniu. Jeżeli nie chcesz, abyśmy przetwarzali dodatkowe dane o Tobie, nie umieszczaj ich w swoich dokumentach.
Operator koparki kołowej/ Operator koparki gąsienicowej – Niemcy Operator koparki kołowej/ Operator koparki gąsienicowej – Niemcy Niemiecka firma działająca w branży elektrotechnicznej zatrudni pracownika na stanowisko: Operator koparki kołowej/ Operator koparki gąsienicowej Miejsce pracy: Bawaria- region Deggendorf, Rosenheim, Landshut, Burghausen, Norymberga, Pirmasens, Jena Zadania: • Obsługa i sterowanie koparkami kołowymi oraz gąsienicowymi od 20 ton, w różnych branżach, takich jak budowa rurociągów, budownictwo podziemne, budownictwo naziemne, budowa dróg czy budowa instalacji przesyłowych, • Wykonywanie drobnych prac konserwacyjnych i naprawczych na maszynach budowlanych, • Praca zespołowa na placu budowy. Wymagania: • Doświadczenie zawodowe jako operator maszyn budowlanych, • Doświadczenie w branży budowlanej, • Znajomość języka niemieckiego min. na poziomie A2, • Samodzielność i odpowiedzialność w pracy, • Prawo jazdy kat. B (mile widziane). Gwarantujemy: • Umowa o pracę na czas nieokreślony, • Wspólnie uzgodnione świadczenia dla branży budowlanej (premia świąteczna, wynagrodzenie urlopowe), • Jedna płatna podróż do domu miesięcznie (0,40 euro za kilometr), • Zakwaterowanie jest zapewnione/opłacone przez pracodawcę, • Dzienna dieta za dzień roboczy- zwolniona z podatku, • Stawkę od 18,91 do 20,40 euro brutto, • Odzież ochronną i narzędzia. Osoby zainteresowane proszę o kontakt telefoniczny 536 548 851. Nie odbieram? Napisz SMS o treści „BAWARIA” – na pewno oddzwonię! KRAZ 13 471 Klikając w przycisk „Aplikuj” lub w inny sposób wysyłając zgłoszenie rekrutacyjne do BEREKER DOMINIS Sp. z o.o., zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zawartych w zgłoszeniu rekrutacyjnym w celu prowadzenia rekrutacji na stanowisko wskazane w ogłoszeniu. Jeżeli nie chcesz, abyśmy przetwarzali dodatkowe dane o Tobie, nie umieszczaj ich w swoich dokumentach.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama