Reklama
Reklama

Spojrzenie na gostynińskie zabytki (cz. 1)

Gostynin należy do tej przeważającej grupy miast polskich, w których zabytki to rzeczy sporadyczne. Nie wzbudzają one powszechnego zainteresowania i troski mieszkańców. Być może nawet nie widzą, że codziennie przechodzą obok zabytku.

Tych kilka widocznych gołym okiem zabytków gostynińskich (wpisanych do rejestru zabytków i tych poza nim) trzeba nie tylko chronić, ale też upowszechnić o nich wiedzę i tym samym uwrażliwiać mieszkańców na coś tak dziwnego jak zabytek. Działania miasta w zakresie ochrony zabytków określa „Gminny program opieki nad zabytkami miasta Gostynina na lata 2019-2022” (GPOnZ opracowany w październiku 2018 r.), stanowiący załącznik do Uchwały nr 100/XIV/2019 Rady Miejskiej w Gostyninie z dnia 26 września 2019 r. w sprawie przyjęcia gminnego programu opieki nad zabytkami miasta Gostynina na lata 2019-2022. Uchwała ta została podjęta na podstawie przepisów dwóch ustaw: o samorządzie gminnym z 8 marca 1990 r. i ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z 23 lipca 2003 r. (dalej cyt. jako uoz).Ta uwaga jest istotna, bo przywołane ustawy, zwłaszcza druga, jasno określają pojęcie i rodzaje zabytków, sposób ich ochrony i opieki nad nimi, oraz zadania samorządu terytorialnego i właścicieli zabytków. GPOnZ jest mało czytelny, a nawet można powiedzieć, zagmatwany. Liczy 90 stron, na których powiela znane i opracowane przez innych informacje, sam niewiele wnosząc. Może właśnie o to chodziło, żeby było dużo tekstu, ale nie całkiem konkretnego. W tym szumie informacyjnym zagubiła się istota problemu. Każdy mający do czynienia z ochroną zabytków popadnie w zdumienie w miarę postępu w czytaniu treści GPOnZ. Jego tytuł i treść sobie nie odpowiadają. W tytule użyte jest bowiem wyrażenie „opieka nad zabytkami”, pomijając przy tym ochronę zabytków. Uoz wyraźnie rozdziela i dokładnie definiuje te dwie grupy działań. Wystarczy nawet pobieżny rzut oka na spis treści GPOnZ, żeby zobaczyć hulankę terminów i zagadnień. Prawdziwą wisienką na tym torcie jest wrzucenie do programu opieki nad zabytkami (sic!) dziedzictwa niematerialnego, np. gwary, a nawet legend gostynińskich. Początkowo nawet sądziłem, że autor opracowania nie miał wcześniej do czynienia z zabytkami. Nie będę tu szczegółowo analizował GPOnZ. Zwrócę uwagę tylko na niektóre, dość rażące kwestie.

Reklama

Po opisaniu w GPOnZ podstaw prawnych ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, następuje obszerna prezentacja uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych ochrony dziedzictwa kulturowego Gostynina. Następnie mamy charakterystykę miasta (położenie geograficzne, środowisko przyrodnicze) i jego historię. Ten fragment jest bardzo skąpy i ściągnięty z materiałów niegdyś znajdujących się na stronie UM Gostynina. Z niejasnych powodów historia Gostynina wg GPOnZ, kończy się na 18 stycznia 1945 r. Zagadkowe, bo dziś zabytkami stają się również obiekty socrealistyczne i a nawet późniejsze. Dalej mamy opisanie najważniejszych zabytków nieruchomych Gostynina, m. in. zespołu zamkowego z XIV-XIX z dawnym kościołem ewangelickim, ul. Zamkowa (zapis oryginalny), układu urbanistycznego, cmentarzy, ratusza, dawnego zajazdu, jatek przy ul. Floriańskiej, i innych. Niestety, opisy zawarte w GPOnZ nie stanowią jakiegoś nowego wkładu w wiedzę na ich temat. Są bowiem dosłownie ściągnięte z moich opracowań, dr Barbary Konarskiej-Pabiniak czy Izabeli Galickiej i Hanny Sygietyńskiej. Autor poszedł więc po linii najmniejszego oporu. Tam zaś, gdzie odszedł o gotowego materiału, można mieć pewne wątpliwości merytoryczne. Zaskakujące jest zawarcie w GPOnZ dziedzictwa niematerialnego, czyli gwary, zwyczajów i obrzędów oraz legend. Nie są to zabytki w rozumieniu uzo i wymagają innych działań ochronnych. Wątpliwości budzi także analiza SWOT, choć dostrzeżono w niej „niewystarczający stan zabezpieczenia obiektów zabytkowych, w tym cmentarzy, postępujący proces ich niszczenia”, czy „brak skutecznej egzekucji prawa” (przykład jatek jest tu modelowy). Ciekawa jest również diagnoza: „średni poziom wykształcenia ludności w zakresie kultury i sztuki”. To jakiś żart. Jeśli uwzględnić realia, to wykształcenie w tych zakresach jest raczej minimalne. Podobnie wygląda zapis „bogata historia i dziedzictwo kulturowe miasta” jako mocne strony SWOT. Zastanawiają określone dwa priorytety w kwestii dziedzictwa kulturowego: I: ochrona i świadome kształtowanie krajobrazu kulturowego miasta, jako element rozwoju gospodarczo-społecznego miasta Gostynina; II: promocja dziedzictwa kulturowego i edukacja służąca budowaniu tożsamości kulturowej mieszkańców Gostynina”. Jeśli tak formułuje się priorytety dla samorządu gostynińskiego, to czego właściwie dotyczy GPOnZ? Dlaczego w Programie znalazł się zapis o podnoszeniu wiedzy ekologicznej mieszkańców czy tworzeniu atrakcyjnych miejsc publicznych? Czy chodzi o ochronę zabytków i opiekę nad zabytkami, czy o szeroko pojęte dziedzictwo kulturowe? Liczba zadań wiązanych z realizacją obu priorytetów jest duża. Niektóre są łatwe do wykonania, inne zaś bardziej skomplikowane i wymagające odpowiednich nakładów finansowych. Trudno powiedzieć, czy w Gostyninie jest odpowiedni zasób kadrowy do ich realizacji i to w dość krótkim czasie? Poza tym GPOnZ napisany jest niechlujnie. Użyto w nim określeń budzących wątpliwości merytoryczne, np. co to jest rejestr zabytków miasta Gostynina? Wśród zabytków rejestrowych nie uwzględniono LO, wpisanego do rejestru zabytków 17 IX 2019 r. Również język i niedopracowane szczegóły budzą wątpliwości. Dla przykładu dwie tabele o numerze 5; w przypadku analizy SWOT raz pojawią się określenie „mocna” a w innym miejscu „silna” strona. Źle zapisano bibliografię na końcu opracowania. Czy GPOnZ stanowi właściwe wytyczne dla troski o gostynińskie zabytki i czy jest do zrealizowania w ciągu trzech lat? Można mieć wątpliwość. Polecam bliższe przyjrzenie się GPOnZ!

Przemysław Nowogórski

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Kasia 23.04.2020 19:52
Dewastacja Zamku przekonała mnie, że władze Gostynina mają takie pojęcie o zasadach, metodach i sposobach konserwacji oraz restauracji zabytków, jak ja o budowie rakiet. Urzędnicy powinni brać korepetycje w Sannikach.

Karol 23.04.2020 11:17
Witam, wiem, ze teraz nie jest czas na takie rzeczy, ale…..Mam pytanie: Czy wogole ktos z Radnych przeczytal i analyzowal te 90 stron zalaczniku i wie co jest tam pisane? Ja mam takie wrazenie, ze miejscowe/regionalne znawcy tematu zostali wykluczone z wspolpracy.

andrzej 22.02.2020 16:52
ratujcie jatki przy ul Floriańskiej`!.

Ogłoszenia
Tiguan świetny stan , niski przebieg ! Tiguan świetny stan , niski przebieg ! W pełni sprawny, trzyma olej, Możliwość sprawdzenia na stacji diagnostycznej i miernikiem - bezwypadkowy ! Paliwo-Benzyna Manualna skrzynia biegów- 6 biegowa Moc sinika- 122 KM / 90 kW Na przednie koła Pojemność silnika-1390 ccm Klasy emisji-EURO 5 Emisja CO2-152 g/km Wyposażenie: System start stop Rodzaj nadwozia-SUV Drzwi-5 Kolor-Czarny Stan- Nieuszkodzone Kraj Pochodzenia-Republika Czeska Kluczyki-2 sztuki Numer VIN- WVGZZZ5NZDW102810 Tapicerka- Z tkaniny (tapicerka oryginalna - brak uszkodzeń ) Podgrzewane siedzenia przednie - oba Elektrycznie otwierane szyby przednie i tylne Gniazdo (połączenie 12V) w bagażniku/przestrzeni ładunkowej Prawe przednie siedzenie z regulacją wysokości Elektryczny hamulec postojowy Przedni uchwyt na napoje Regulowana kolumna kierownicy Tylna kanapa dzielona System wspomagania ruszania pod górę Kamera cofania z kolorowym wyświetlaczem, sygnałem dźwiękowym i sugerowanym torem jazdy System automatycznego parkowania !!! Tempomat Bluetooth Kierownica wielofunkcyjna z bogatym systemem komputera pokładowego System audio CD MP3 System multimedialny Wyświetlacz temperatury zewnętrznej ABS ASR Czujnik ciśnienia opon Elektron. Dyferencjał różnicowy (EDS) ISOFIX Immobilizer Kurtyny powietrzne Pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości z przodu Poduszka powietrzna po stronie kierowcy/pasażera Poduszka powietrzna po stronie pasażera może być wyłączona Wspomaganie hamowania Relingi dachowe Skórzana rączka dźwigni zmiany biegów Wspomaganie kierownicy Felgi aluminiowe Przyciemniane szyby Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa opony letnie Przegląd aktualny ważny do 19.12.2025 Zapraszam do kontaktu i obejrzenia samochodu, a także jazdy próbnej. Duży komfort jazdy. NUMER KONTAKTOWY-500 307 556
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama