Prowadzenie własnej strony internetowej, wcale nie jest tak proste, jakby mogłoby się wydać, dlatego warto wykorzystywać dostępne narzędzia, znacznie ułatwiające ten proces. Jednym z nich jest popularny Hotjar, narzędzie służące do monitorowania użytkowników odwiedzających daną witrynę.
Co to jest Hotjar?
Zapewne grono z osób prowadzących własny biznes, będzie uparcie twierdzić, że bardzo dobrze zna swoich klientów i wie co zachęci tych potencjalnych. Może być w tym sporo racji, szczególnie kiedy dobrze przeanalizowaliśmy branżę, w której działamy. Co jednak w sytuacji, kiedy wydaje nam się, że dogłębnie zgłębiliśmy temat, a klientów zamiast przybywać wręcz ubywa?
Wówczas niezwykle pomocne może okazać się narzędzie do monitorowania użytkowników odwiedzających stronę www- Hotjar.
Hotjar daje możliwość analizy, tego, co właściwie robią i jakie działania podejmują najczęściej wszyscy odwiedzający Twoją stronę internetową użytkownicy. Dzięki pozyskanym danym analitycznym oraz raportującym mamy możliwość wyciągnięcia odpowiednich wniosków, które pozwalają na właściwe zarządzanie stroną www.
Jakie narzędzia wchodzą w skład Hotjar?
Hotjar swoją analizę opiera na dwóch narzędziach: analitycznych a także raportujących.
Narzędzia analityczne:
- Mapy cieplne kliknięć- najprościej mówiąc mają za zadanie obrazowo pokazać w które miejsca najchętniej klikają użytkownicy. Skąd nazwa mapy cieplne? Ponieważ obrazowo wygląda to praktycznie jednakowo, jak w przypadku obrazów termowizyjnych, w miejscu gdzie reakcje są częste, ujrzymy czerwony kolor, a tam, gdzie występują ze znacznie mniejszą intensywności albo w ogóle zobaczymy kolor niebieski.
- Badanie scrollowania strony www- w tym przypadku również wykorzystano kolory, przy pomocy których dowiemy się jaki odsetek wchodzących na stronę przewinął ją do samego końca. Mapa ciepła przewijania pokazuje korzystającym z Hotjar, np. czy użytkownicy odwiedzający naszą witrynę docierają do strategicznych dla nas miejsc jak np. formularz kontaktowy.
- Nagrywanie zachowania użytkowników- tego typu nagrania, pozwalają śledzić i odtworzyć to jakie działania podejmują użytkownicy. W tym jakie miejsca najchętniej odwiedzają albo czy są w stanie i chętnie wchodzą w miejsca na których nam zależy.
- Analiza konwersji- Hotjar pozwala również na dokładne przeanalizowanie drogi konwersji, czyli tego, czy użytkownicy wykonują te działania, które założyliśmy, czy realizują wyznaczone przez nas cele, takim celem może być np. zakup produktu w sklepie internetowym, czy nawiązanie kontaktu poprzez formularz.
- Analiza formularzy- Hotjar służy także do analizy zamieszczonych na stronie formularzy, dzięki temu z łatwością przekonamy się, czy wszystkie pola w formularzach zostają wypełnione i czy nie sprawia to problemu.
Narzędzia raportujące:
- Ankiety i sondaż- bardzo prosty i od lat znany sposób analizowania, zadając pytania i prowadząc sondaże, dowiemy się np. z jakiego powodu użytkownicy tak szybko opuszczają naszą responsywną stronę internetową.
Podsumowanie
Hotjar to narzędzie, które warto wykorzystać podczas prowadzenia własnej strony internetowej oraz jej pozycjonowania SEO. Jest ono na tyle nieskomplikowane i proste w obsłudze, że poradzi sobie z nim niemal każdy, obsługa nie wymaga wiedzy specjalistycznej, a samo narzędzie może przysłużyć się zwiększeniu obrotów, konwersacji, czy też widoczności strony internetowej.