Reklama
Reklama

Jak tworzyć skuteczne buyer persony? Kluczowe kroki i narzędzia

Buyer persona to model klienta, który posiada określone potrzeby, motywacje i problemy do rozwiązania. Jego cechy są cechami rzeczywistych ludzi będących odbiorcami danych produktów lub usług. Buyer persona stanowi więc swoisty profil psychologiczny, którego celem jest przedstawienie sposobu myślenia określonej grupy osób. Po co tworzy się buyer personę i jak przebiega ten proces? Jakie metody i narzędzia są potrzebne w tworzeniu trafnej buyer persony?

W jakim celu tworzy się buyer personę?

Buyer persona ułatwia zrozumienie motywacji klientów zainteresowanych danym produktem lub usługą. Tworzy się ją w celu zaplanowania skutecznej strategii marketingowej i obrania właściwego kierunku rozwoju firmy. Dzięki trafnie określonej buyer personie można:

  • ukierunkować kampanię reklamową,
  • wybrać kanał i kierunek komunikacji z klientem,
  • spersonalizować przekaz – wybrać rodzaj, styl i ton treści najlepiej trafiające do klientów,
  • zdefiniować priorytety w podejmowanych działaniach komunikacyjno-sprzedażowych,
  • stworzyć harmonogram publikacji,
  • zoptymalizować cechy produktów i usług,
  • podnieść jakość sprzedaży i obsługi klienta,
  • usprawnić proces zakupowy i zwiększyć współczynnik konwersji.

Stworzenie trafnej buyer persony pozwala ponadto zdobyć informacje na temat sposobu pozyskiwania informacji przez obecnych i potencjalnych klientów oraz przyczyn wybierania przez nich produktów i usług oferowanych przez konkurencję.

Proces tworzenia buyer persony

Proces tworzenia buyer persony obejmuje dwa podstawowe etapy: zebranie informacji o docelowej grupie odbiorców produktu lub usługi oraz stworzenie modelu klienta.

Zebranie informacji o docelowej grupie odbiorców

Zebranie informacji o docelowej grupie odbiorców produktu lub usługi wymaga przeprowadzenia stosownych badań. Obejmują one przede wszystkim:

  • analizę danych dotyczących istniejących klientów,
  • przeprowadzenie ankiet lub wywiadów z klientami,
  • analizę treści związanych z branżą lub produktem forów internetowych i grup w mediach społecznościowych,
  • monitorowanie zachowań klientów online,
  • zapoznanie się z informacjami spływającymi z działu marketingu i biur obsługi klienta.

Podczas zbierania informacji o docelowej grupie odbiorców warto pamiętać, że największą wartość poznawczą prezentują sobą dane pozyskane bezpośrednio od klientów.

Tworzenie modelu klienta

Wykorzystując zebrane informacje, można przystąpić do tworzenia modelu klienta. Konieczne jest przy tym określenie:

  • powodu, dla którego klient szuka danej oferty,
  • sposobu podejmowania decyzji zakupowych przez klienta,
  • cech produktów i usług, na jakie zwraca uwagę klient,
  • obaw klienta, czyli tego, co powstrzymuje go przed dokonaniem zakupu,
  • sposobu na rozwianie obaw klienta,
  • pozytywnych zmian, które zostaną wniesione do życia klienta wraz z zakupem produktu lub usługi,
  • negatywnych skutków rezygnacji z oferty dla klienta.

Z uwagi na fakt, iż buyer persona jest narzędziem odgrywającym istotną rolę w budowaniu strategii marketingowej, niezwykle ważne jest tworzenie jej w oparciu o rzetelne dane i wystrzeganie się błędów. Wśród najczęściej popełnianych należy wymienić przede wszystkim:

  • nadmierne skupianie się na danych demograficznych i w efekcie opisywanie kupujących zamiast podejmowanych przez nich decyzji,
  • opieranie się wyłącznie na intuicji i wyobrażeniach sprzedawców,
  • przeprowadzanie rozmów z przypadkowymi osobami, zamiast z klientami najbliższymi ideałowi konsumenta,
  • tworzenie zbyt wielu buyer person.

Metody i narzędzia potrzebne do stworzenia trafnej buyer persony

Do stworzenia trafnej buyer persony wykorzystuje się przede wszystkim metody bezpośrednie, takie jak ankiety i wywiady z obecnymi lub przyszłymi klientami, oraz sondaże w mediach społecznościowych i płatne badania rynku przeprowadzane przez agencję reklamową w ramach konsultacji marketingowych. Istotnych informacji jest w stanie dostarczyć także analiza procesu decyzyjnego niedoszłych klientów, pozwala bowiem określić, co odwiodło ich od zakupu. Narzędziami, które mogą się okazać pomocne w tworzeniu trafnej buyer persony, są między innymi Google Analytics, Audience Insights, a także platforma Facebook, jeżeli dana firma posiada na niej swoją stronę.

Starannie opracowaną buyer personę można z powodzeniem wykorzystać w tworzeniu nowej strategii marketingowej dla produktu lub usługi. Efektem powinny być angażujące treści rezonujące z idealnym klientem, podawane za pośrednictwem odpowiednich kanałów komunikacji.

Artykuł partnera


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ogłoszenia
Stacja Paliw Orlen Stacja Paliw Orlen STANOWISKO PRACY – KASJER, OBSŁUGA KLIENTA Franczyzowa Stacja PKN Orlen S.A. nr. 7496, Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo, tel.: 795 119 093. KORZYŚCI Aby zatrudniać najlepszych pracowników, musimy stworzyć im najlepsze warunki pracy. Dlatego podejmując pracę w Petrokan Polska, która jest oficjalnym przedstawicielem PKN Orlen możesz liczyć na: STABILNE ZATRUDNIENIE Stabilność zatrudnienia w Grupie Petrokan to dużo więcej niż tylko umowa o pracę. Nasza grupa dynamicznie się rozwija, pomimo trudnych warunków ekonomicznych. Wielu z naszych pracowników jest z nami od dawna. Wielu rozwija się na różnych płaszczyznach zmieniając działy w firmie - rozwój naszych pracowników i ich poczucie bezpieczeństwa są dla nas najważniejsze. MOŻLIWOŚCI ROZWOJU Kluczowym kapitałem Grupy Petrokan są zatrudnieni w niej ludzie, dlatego inwestujemy w kształcenie naszych pracowników i wspieramy ich w podnoszeniu swoich kwalifikacji. Blisko 90% naszych obecnych menedżerów objęło stanowiska w wyniku awansów wewnętrznych. Doceniamy zaangażowanych pracowników, oferując możliwość obejmowania kolejnych stanowisk w strukturze organizacyjnej. Przygotowujemy szereg szkoleń, prezentacji itp. Wkładamy wraz z PKN Orlen wiele wysiłku w odpowiedni dobór i organizację szkoleń oraz we wdrożenie zdobytych umiejętności w codzienną pracę. PROGRAM RABATOWY Podejmując zatrudnienie w naszej firmie otrzymasz dodatkowy upust na zakup paliwa. KONKURENCYJNE WYNAGRODZENIE Na wybranych stanowiskach masz szansę otrzymywać premie uzależnione od wyników Twojej pracy. OPIS STANOWISKA • profesjonalna obsługa Klienta • doradztwo w zakresie doboru oferowanych przez nas produktów • doradztwo w zakresie promocji oraz programów lojalnościowych • budowanie długofalowych relacji z Klientem • dbanie o szerokorozumianą estetykę stacji paliw MILE WIDZIANE: • doświadczenie w sprzedaży i obsłudze klienta • łatwość nawiązywania kontaktów oraz budowania relacji z klientem • optymizm, rzetelność i zaangażowanie w pracę • wysoka kultura osobista i punktualność OFERUJEMY: • stabilne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę (pełny etat) • atrakcyjne wynagrodzenie i benefity dodatkowe • możliwość rozwoju zawodowego • przyjazną atmosferę w pracy REKRUTACJA: CV ze zdjęciem proszę przesyłać na adres mailowy: [email protected] (zastrzegamy sobie prawo do odpowiadania tylko na wybrane oferty) lub zapraszamy osobiście od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00, na Stację Paliw PKN Orlen w Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo Prosimy o dopisanie w CV następujących klauzul: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji, zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych z dn. 29.08.97 roku (Dz. Ust Nr 133 poz. 883).” oraz „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Petrokan Polska Sp. z o.o. z siedzibą we Włocławku przy ul. Al. Chopina 2/4, a zawartych w CV na potrzeby obecnego oraz przyszłych procesów rekrutacji“.
NAJPOPULARNIEJSZE
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama