Reklama
Reklama

Heautontimoroumenos

Gostynin zdominowany przez sztampę to nic nadzwyczajnego. Niezobowiązujące produkcje filmowe to gest bez wątpienia nakierowany na jak najszerszego odbiorcę, a co pokazuje ostatnia, „kulturalna” sesja Rady Miejskiej – gest zwycięski. A gdyby zaskoczyć mieszkańców i wystawić Zbombardowanych?

Niedawno premierę miał film Sama Mendesa o sugestywnym tytule 1917. Historia fabularnie prosta, jednowątkowa, ale opowiedziana w zjawiskowy sposób (krytycy przede wszystkim zwracają uwagę na markowane cięcia, przez co ma się wrażenie, że przez 120 minut seansu oglądamy jedno ujęcie), nieograne twarze głównych bohaterów, świetna muzyka Thomasa Newmana… ale nie o tym.

Na początku stycznia 1995 w londyńskim Royal Court wystawiono sztukę Sary Kane zatytułowaną Zbombardowani. Rzecz dzieje się w Leeds. Dwoje bohaterów – 45-letni Ian i 21-letnia Cate – spędzają ze sobą noc. Wtem przychodzi wojna, która zdaje się być kulminacją napięcia rodzącego się między tymi bohaterami. Kto zaatakował? To nie ma znaczenia; jedyną rzeczą, która je posiada, są emocje. Rozpasane w swym nieokiełznaniu. Wzbudzające odrazę. Niepokojące. Złe.

Porównanie tych dwu tekstów kulturowych może być uznane za przesadzone, a autor posądzony o estetyczne bluźnierstwo. To prawda, dużo więcej je dzieli niż łączy, począwszy od tworzywa, funkcji słowa etc. aż do realizacji i spełnienia oczekiwań samego widza. Widząc pierwszy raz plakat z napisem 1917, pomyślimy: film o wojnie, braterstwie broni, może pierwszowojenny Ryan, może kolejny most za daleko? Widząc pierwszy raz plakat Blasted, pomyślimy: sztuka o wojnie, miłości poddanej próbie, może teatralna Bitwa o Anglię, może kolejna interpretacja Makbeta? Podobieństwo pierwszych skojarzeń może być jeśli nie kluczem do kasowego sukcesu, to wytrychem do pamięci większości zebranych na widowni widzów. I jeśli hasło kina Siemowit brzmiące „zapewniamy lokalną rozrywkę” nie powinno zbaczać w fałszywe tony, to i Zbombardowani powinni zostać poddani kolejnej scenicznej rozbiórce.

A o rozrywkę w tej sztuce nie trudno: masturbacja (łac. masturbari; ipsacja – od łac. ipse: „sam”, „osobiście”; „autostymulacja seksualna”), orgazm (gr. orgáō, „płonąć gniewem”; franc. orgasme – „poryw gniewu”), prawdopodobnie gwałt mężczyzny na kobiecie, choć niepokazany na scenie (Art.. 197. KK; niem. walten, „władać”), gwałt analny mężczyzny na mężczyźnie (gr. homoios, „taki sam, równy”; uranizm); seks symulowany (łac. simulare, „udawać, upodabniać”), oralny (za Wikipedią, jak zwykle: kultura oralna – forma kultury, w której dominującą formą transmisji treści kulturowych jest bezpośredni przekaz ustny), kanibalizm, odmienne stany świadomości, oburzenie, krzyki, przerwana sztuka. Wstrząs, obrzydzenie, próba zapomnienia. A przecież wojna nigdy się nie zmienia.

Zmieniają się jedynie sposoby jej pokazania. Po dziś dzień pisze się powieści i opowiadania (vide Bóg da mi konie Janusza Jano Mielczarka w najnowszym numerze „Twórczości”), po dziś dzień powstają gry i filmy przybliżające widzowi w mniej lub bardziej wydestylowany sposób obraz wojny. Uczymy się wojny z dzieł kultury, bo przykuwają uwagę formą; obcujemy z tekstami historycznymi, bo coraz cichsze są głosy świadków tamtych wydarzeń. Łatwo zapomnieć, że historia niczego nie uczy.

Nie uważam sztuki Kane za wartościową pod względem formy, jak wół (choć raczej – jak kozioł ofiarny) stojącej kontrowersją. Choć i tu trzeba pamiętać, że na przełomie wieku XIX i XX szokujące dla ówczesnego widza było pokazanie bohatera zarażonego syfilisem (Upiory), a niecodziennym pokazanie kobiety jako bohaterki świadomej, działającej i niezależnej (!) od męża (Nora/Dom lalki, obydwie Ibsena). Zresztą - dramat i teatr współczesny, nawet polski, zna sztuki zdolne zniesmaczyć „niezwyczajnego” widza (np. w ostatniej sztuce Wojcieszka pt. Swietłana bohater grający kierowcę Ubera wydala się do butelki, siedząc na wprost widowni). Sztuka Kane broni się natomiast treścią, gdzie widzimy świat beznadziejny, w rozkładzie, obcy, skazany na potępienie.

A zatem sztuka Zbombardowani na deskach Miejskiego Centrum Kultury w Gostyninie? Niestety nie wiem nic o działalności newGGATu poza tym, że istnieje i „zaprasza na spotkania wszystkich pragnących spróbować swych sił w pracy teatralnej. Spotkania w każdy piątek o godz. 17:00”. Moja wina, a może wina w promocji?

Tak czy inaczej, przyszłą prapremierę gostynińską porównałbym do wypadku samochodowego na ulicy pełnej świadków. Zaklinowani aktorzy (także we własnej odrazie) próbują wydostać się na zewnątrz; najbliżsi przechodnie i kierowcy, początkowo zainteresowani i skorzy do pomocy, z wolna odsuwają się od wraku, niezdolni do poradzenia sobie z zastanym widokiem (szkolenia z pierwszej pomocy nie zawsze informują o sile działającej na wnętrzności); nieco dalsi obserwują plecy pierwszego szeregu i wysłuchują emocji zawartych w komentarzach. Wśród wymienionej masy znajdą się jeszcze dwie grupy – jedna zbliży się do auta i będzie napawać się widokiem rozkładu i nieprzystawalności litery do rzeczywistości i ozdobi całe to widowisko rozradowanym „ty, widziałeś to?”; druga natomiast, najmniej liczna, spróbuje połączyć kropki i zostanie do końca, oczekując przyjazdu służb. Na zewnątrz pozostanie nieświadoma głusza, prześniona jak całe to porównanie.

Artaud niegdyś pisał, że „wszystko, co działa, jest okrucieństwem”. Dlaczego by nie zniszczyć auta na gostynińskiej scenie i nie patrzeć, jak ofiary nie schodzą z języków?

A w której roli widzisz się Ty, Droga Czytelniczko? Którą gębę wybierzesz?

Marcin Gęsiarz

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ogłoszenia
Stacja Paliw Orlen Stacja Paliw Orlen STANOWISKO PRACY – KASJER, OBSŁUGA KLIENTA Franczyzowa Stacja PKN Orlen S.A. nr. 7496, Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo, tel.: 795 119 093. KORZYŚCI Aby zatrudniać najlepszych pracowników, musimy stworzyć im najlepsze warunki pracy. Dlatego podejmując pracę w Petrokan Polska, która jest oficjalnym przedstawicielem PKN Orlen możesz liczyć na: STABILNE ZATRUDNIENIE Stabilność zatrudnienia w Grupie Petrokan to dużo więcej niż tylko umowa o pracę. Nasza grupa dynamicznie się rozwija, pomimo trudnych warunków ekonomicznych. Wielu z naszych pracowników jest z nami od dawna. Wielu rozwija się na różnych płaszczyznach zmieniając działy w firmie - rozwój naszych pracowników i ich poczucie bezpieczeństwa są dla nas najważniejsze. MOŻLIWOŚCI ROZWOJU Kluczowym kapitałem Grupy Petrokan są zatrudnieni w niej ludzie, dlatego inwestujemy w kształcenie naszych pracowników i wspieramy ich w podnoszeniu swoich kwalifikacji. Blisko 90% naszych obecnych menedżerów objęło stanowiska w wyniku awansów wewnętrznych. Doceniamy zaangażowanych pracowników, oferując możliwość obejmowania kolejnych stanowisk w strukturze organizacyjnej. Przygotowujemy szereg szkoleń, prezentacji itp. Wkładamy wraz z PKN Orlen wiele wysiłku w odpowiedni dobór i organizację szkoleń oraz we wdrożenie zdobytych umiejętności w codzienną pracę. PROGRAM RABATOWY Podejmując zatrudnienie w naszej firmie otrzymasz dodatkowy upust na zakup paliwa. KONKURENCYJNE WYNAGRODZENIE Na wybranych stanowiskach masz szansę otrzymywać premie uzależnione od wyników Twojej pracy. OPIS STANOWISKA • profesjonalna obsługa Klienta • doradztwo w zakresie doboru oferowanych przez nas produktów • doradztwo w zakresie promocji oraz programów lojalnościowych • budowanie długofalowych relacji z Klientem • dbanie o szerokorozumianą estetykę stacji paliw MILE WIDZIANE: • doświadczenie w sprzedaży i obsłudze klienta • łatwość nawiązywania kontaktów oraz budowania relacji z klientem • optymizm, rzetelność i zaangażowanie w pracę • wysoka kultura osobista i punktualność OFERUJEMY: • stabilne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę (pełny etat) • atrakcyjne wynagrodzenie i benefity dodatkowe • możliwość rozwoju zawodowego • przyjazną atmosferę w pracy REKRUTACJA: CV ze zdjęciem proszę przesyłać na adres mailowy: [email protected] (zastrzegamy sobie prawo do odpowiadania tylko na wybrane oferty) lub zapraszamy osobiście od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00, na Stację Paliw PKN Orlen w Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo Prosimy o dopisanie w CV następujących klauzul: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji, zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych z dn. 29.08.97 roku (Dz. Ust Nr 133 poz. 883).” oraz „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Petrokan Polska Sp. z o.o. z siedzibą we Włocławku przy ul. Al. Chopina 2/4, a zawartych w CV na potrzeby obecnego oraz przyszłych procesów rekrutacji“.
NAJPOPULARNIEJSZE
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama