Reklama
Reklama

Jedwab – od starożytnych Chin do polskiego Milanówka

Jedwab, znany ze swojego luksusowego połysku i delikatności, od wieków fascynuje ludzi na całym świecie. Jednak mało kto wie, jak długa i zawiła jest historia tego materiału. Od odkrycia w starożytnych Chinach po triumfy w polskim Milanówku, jedwab przeszedł długą drogę, stając się synonimem elegancji i prestiżu. Poznaj fascynującą historię jedwabiu i dowiedz się, jak trafił on do Polski.

Tajemniczy początek – jedwab w starożytnych Chinach

Jedwab, jako niezwykle ceniony materiał, ma swoje korzenie w starożytnych Chinach, gdzie był produkowany już około 3600 roku p.n.e. Legenda głosi, że jedwab został odkryty przypadkiem przez cesarzową Huang Di, która wrzuciła kokon jedwabnika morwowego do wrzątku, odkrywając tym samym delikatne, ale mocne nici.

Chińczycy przez ponad dwa tysiąclecia strzegli tajemnicy produkcji jedwabiu, czyniąc go jednym z najcenniejszych towarów eksportowych. Szlak handlowy łączący Chiny z innymi krajami zyskał nawet miano Jedwabnego Szlaku, a sam jedwab był ceniony na równi ze złotem.

Jak jedwab dotarł do Europy?

Sekret produkcji jedwabiu długo pozostawał w Chinach, aż do VI wieku n.e., kiedy to dwaj bizantyjscy mnisi na zlecenie cesarza Justyniana wykradli larwy jedwabnika i przemycili je do Bizancjum. Był to kluczowy moment, który pozwolił Europie na własną produkcję jedwabiu.

Bizancjum stało się centrum jedwabnictwa, a jedwab zaczął powoli zdobywać popularność na zachodnich dworach. Jego produkcja rozprzestrzeniła się na Sycylię, a później na inne regiony Europy, stając się symbolem luksusu.

Historia jedwabiu na ziemiach polskich

Jedwab dotarł do Polski stosunkowo późno, bo dopiero w XVII wieku, kiedy to podjęto pierwsze próby hodowli jedwabników. Niestety, te inicjatywy nie przyniosły długotrwałego sukcesu. Dopiero w XIX wieku, w okresie zaborów, próbowano reaktywować produkcję jedwabiu, jednak także z ograniczonym powodzeniem.

Prawdziwy przełom nastąpił w XX wieku, kiedy to w Milanówku powstała Centralna Doświadczalna Stacja Jedwabnicza. Założona przez rodzeństwo Witaczków, stała się synonimem polskiego jedwabiu, a Milanówek przez lata był stolicą tego szlachetnego materiału.

Spadiora – współczesny jedwab w Polsce

Dziś jedwab jest nadal synonimem luksusu, a jedną z marek, która przyczyniła się do jego popularyzacji w Polsce, jest Spadiora. Firma ta, założona w 2019 roku, kontynuuje tradycje jedwabnictwa, oferując wysokiej jakości produkty, w tym apaszki jedwabne dostępne na Spadiora.pl, wykonane z najwyższej jakości materiału.

Marka nie tylko dostarcza luksusowych produktów, ale również angażuje się w działania charytatywne i społeczne, co sprawia, że łączy ona tradycję z nowoczesnością i odpowiedzialnością społeczną.

Jedwab, od starożytnych Chin po współczesną Polskę, zawsze symbolizował to, co najlepsze – elegancję, prestiż i niezrównaną jakość. Dziś możemy cieszyć się pięknem jedwabnych apaszek i piżam, mając świadomość, że za tym luksusem stoi bogata i fascynująca historia. Dzięki markom takim jak Spadiora tradycja jedwabnictwa żyje dalej, łącząc pokolenia i kontynenty.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ogłoszenia
Stacja Paliw Orlen Stacja Paliw Orlen STANOWISKO PRACY – KASJER, OBSŁUGA KLIENTA Franczyzowa Stacja PKN Orlen S.A. nr. 7496, Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo, tel.: 795 119 093. KORZYŚCI Aby zatrudniać najlepszych pracowników, musimy stworzyć im najlepsze warunki pracy. Dlatego podejmując pracę w Petrokan Polska, która jest oficjalnym przedstawicielem PKN Orlen możesz liczyć na: STABILNE ZATRUDNIENIE Stabilność zatrudnienia w Grupie Petrokan to dużo więcej niż tylko umowa o pracę. Nasza grupa dynamicznie się rozwija, pomimo trudnych warunków ekonomicznych. Wielu z naszych pracowników jest z nami od dawna. Wielu rozwija się na różnych płaszczyznach zmieniając działy w firmie - rozwój naszych pracowników i ich poczucie bezpieczeństwa są dla nas najważniejsze. MOŻLIWOŚCI ROZWOJU Kluczowym kapitałem Grupy Petrokan są zatrudnieni w niej ludzie, dlatego inwestujemy w kształcenie naszych pracowników i wspieramy ich w podnoszeniu swoich kwalifikacji. Blisko 90% naszych obecnych menedżerów objęło stanowiska w wyniku awansów wewnętrznych. Doceniamy zaangażowanych pracowników, oferując możliwość obejmowania kolejnych stanowisk w strukturze organizacyjnej. Przygotowujemy szereg szkoleń, prezentacji itp. Wkładamy wraz z PKN Orlen wiele wysiłku w odpowiedni dobór i organizację szkoleń oraz we wdrożenie zdobytych umiejętności w codzienną pracę. PROGRAM RABATOWY Podejmując zatrudnienie w naszej firmie otrzymasz dodatkowy upust na zakup paliwa. KONKURENCYJNE WYNAGRODZENIE Na wybranych stanowiskach masz szansę otrzymywać premie uzależnione od wyników Twojej pracy. OPIS STANOWISKA • profesjonalna obsługa Klienta • doradztwo w zakresie doboru oferowanych przez nas produktów • doradztwo w zakresie promocji oraz programów lojalnościowych • budowanie długofalowych relacji z Klientem • dbanie o szerokorozumianą estetykę stacji paliw MILE WIDZIANE: • doświadczenie w sprzedaży i obsłudze klienta • łatwość nawiązywania kontaktów oraz budowania relacji z klientem • optymizm, rzetelność i zaangażowanie w pracę • wysoka kultura osobista i punktualność OFERUJEMY: • stabilne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę (pełny etat) • atrakcyjne wynagrodzenie i benefity dodatkowe • możliwość rozwoju zawodowego • przyjazną atmosferę w pracy REKRUTACJA: CV ze zdjęciem proszę przesyłać na adres mailowy: [email protected] (zastrzegamy sobie prawo do odpowiadania tylko na wybrane oferty) lub zapraszamy osobiście od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00, na Stację Paliw PKN Orlen w Zakrzewo Parcele 36, 87-821 Baruchowo Prosimy o dopisanie w CV następujących klauzul: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji, zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych z dn. 29.08.97 roku (Dz. Ust Nr 133 poz. 883).” oraz „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Petrokan Polska Sp. z o.o. z siedzibą we Włocławku przy ul. Al. Chopina 2/4, a zawartych w CV na potrzeby obecnego oraz przyszłych procesów rekrutacji“.
NAJPOPULARNIEJSZE
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama